PKP inwestuje w Wielkopolsce. Będą nowe urządzenia
Mają zapewnić bezpieczeństwo.
Jak przekazano, dla zwiększenia bezpieczeństwa na skrzyżowaniach torów z drogami PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zastąpią dotychczasowe, wyeksploatowane urządzenia przejazdowe i powiązane z nimi instalacje techniczne, urządzeniami nowej generacji. Ma być bezpieczniej, sprawniej i bez ewentualnych usterek.
Nowe urządzenia zwiększą bezpieczeństwo m.in. w ciągu ul. Poznańskiej w Ostrowie Wielkopolskim (linia Kluczbork - Poznań Główny). "Przejazd na drodze krajowej zyska automatyczne urządzenia. Będzie monitoring, nowe oświetlenie i dodatkowe oznakowanie dla maszynistów, tzw. tarcze przejazdowe, które informują o poprawnym działaniu urządzeń, a w przypadku ewentualnej usterki umożliwiają sprawne wprowadzenie dodatkowych procedur bezpieczeństwa" - informuje Radosław Śledziński z PKP PLK.
W Lesznie nowoczesne urządzenia zwiększą bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych w ciągu ul. Dożynkowej, ul. Lotniczej i ul. Zachodniej (linia Łódź Kaliska - Tuplice). Przewidziano m.in. wymianę sygnalizacji świetlnej i oznakowania. Zamontowane zostanie ekologiczne oświetlenie LED. Prace w podobnym zakresie planowane są także m.in. na ul. Osiedlowej w miejscowości Suchorzew niedaleko Pleszewa.
Łącznie - w ramach prac inwestycyjnych - urządzenia przejazdowe zostaną wymienione na sześciu liniach kolejowych - Łódź Kaliska - Tuplice nr 14, Herby Nowe - Oleśnica nr 181, Kluczbork - Poznań Główny nr 272, Oleśnica - Chojnice nr 281, Stary Staw - Franklinów nr 811, Krotoszyn - Osusz nr 816. "Głównie w miejscowościach położonych w południowej części Wielkopolski. Prace obejmą 36 przejazdów kolejowo-drogowych w regionie, także m.in. w okolicy Kępna, Krotoszyna, Kotlina, Domanina i Radlina Wielkopolskiego), ale także w przyległych województwach: lubuskim (2 przejazdy we Wschowie i Starych Drzewcach) i w łódzkim (6 przejazdów znajdujących się w okolicy miejscowości Sędzice i Skalmierz" - dodaje Śledziński.
JAk przekazano, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dwie umowy na realizację prac związanych z wymianą urządzeń przejazdowych. Na zadanie "Wymiana urządzeń przejazdowych typu COB-58, COB-63 oraz COB-63A na sieci PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - IZ Ostrów Wielkopolski" przeznaczono ponad 5,5 mln zł (netto), natomiast zadanie "Wymiana urządzeń przejazdowych typu SPA-1 i SPA-2 na sieci PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - IZ Ostrów Wielkopolski" w ramach projektu "Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych - etap VI" zostanie zrealizowane za blisko 36 mln zł (netto).
Łącznie prace zwiększające bezpieczeństwo i zapewniające sprawną komunikację na przejazdach kolejowo-drogowych warte są ok. 41 mln zł (netto)