Reklama
Reklama

Rekordowe kontrole nośników reklamowych w Poznaniu w 2023 roku

Zdjęcie ilustracyjne | fot. PINB
Zdjęcie ilustracyjne | fot. PINB

W całym ubiegłym roku było ich 340, a we wcześniejszych latach średnio 130.

Kontrolami zajmował się Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego. Jak przyznaje szef PINB Paweł Łukaszewski, tylko w czwartym kwartale 2023 roku w Poznaniu przeprowadzono kontrolę legalności aż 268 reklam. W całym roku było ich natomiast 340. - W październiku ubiegłego roku zintensyfikowaliśmy naszą aktywność kontrolną, przystępując do niezapowiedzianych, i nieplanowanych w "Programie działania na 2023 rok", kontroli reklam. Kontrole te zakończyliśmy po niespełna trzech miesiącach, a uczestniczyli w nich wszyscy pracownicy poznańskiej inspekcji. Były to zarówno reklamy wolno stojące, jak i reklamy zainstalowane na obiektach budowlanych - wyjaśnia Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego.

- Nie we wszystkich przypadkach udało się od razu ustalić, czy inwestor legitymuje się pozwoleniem na budowę lub dokonał skutecznego zgłoszenia. To warunki niezbędne do legalnego umieszczenia nośnika w przestrzeni publicznej. Oprócz informacji, które pozyskujemy z Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta Poznania mamy obowiązek ustalić inwestora i wezwać go do okazania dokumentów potwierdzających legalność wykonanych robót. Niestety, dość często zdarza się, że ustalenie inwestora konkretnej reklamy jest niemożliwe i co znamienne... dotyczy zwykle reklam nielegalnych. W takich przypadkach do usunięcia nielegalnego nośnika zobowiązujemy właściciela działki, na której został on wybudowany lub właściciela obiektu, na którym go zainstalowano - mówi Paweł Łukaszewski.

W okresie październik - grudzień 2023 skontrolowano 268 reklam. - Wśród nich znajdowały się 154 nośniki wolno stojące, trwale związane z gruntem budowle (zwykle tablice lub urządzenia reklamowe świetlne lub podświetlane zamontowane na żelbetowych bądź stalowych słupach) oraz 114 tablic lub urządzeń reklamowych, usytuowanych na obszarze zabudowanym, zainstalowanych na istniejących obiektach budowalnych (najczęściej na budynkach lub ogrodzeniach).

Jakie firmy działają najintensywniej na poznańskim rynku reklamowym? Jest ich kilka. To AMS, STROER, CLEAR CHANNEL, BIG GROUP, CITYBOARD, BRAUGMAN oraz, co ciekawe, CASTORAMA. PINB zapowiada, że ostatnie kontrole na dużą skalę to dopiero początek wzmożonych działań. Postępowania administracyjne przeważnie ciągną się miesiącami, a jeśli okazuje się, że nośniki reklamowe są nielegalne, musza zostać rozebrane. Na wyniki kontroli z ostatnich miesięcy trzeba będzie poczekać.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu