Znany sklep z karą od UOKiK. Dodawał do koszyka online niezamówione produkty wykorzystując nieuwagę klientów
Chodzi o firmę DUKA.
W Polsce sieć DUKA ma ponad 60 sklepów, z czego kilka również w Poznaniu. Działa także w internecie i prowadzi polską wersję swojego sklepu internetowego. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił spółce zarzut dodawania klientom kupującym online do koszyków zakupowych dodatkowych towarów bez ich wiedzy.
- Zakwestionowana praktyka trwała prawie cały ubiegły rok - od 4 stycznia do 27 grudnia. Osobom robiącym zakupy w sklepie internetowym duka.com/pl do zamówienia, bez uprzedniej wyraźnej zgody, dodawane były "promocyjne" produkty. W zależności od okresu objętego promocją do koszyka pełnego wybranych przez kupującego towarów automatycznie trafiała parasolka lub filiżanka. Aby uniknąć zakupu niechcianego towaru konsument musiał go usunąć, co w przypadku pełnego koszyka mogło zostać przez niego pominięte - wyjaśnia UOKiK.
Jak podkreśla urząd, to klient powinien decydować o tym, czy chce nabyć promocyjny produkt. Tymczasem tutaj to przedsiębiorca o tym decydował, a klient mógł produkt jedynie usunąć z koszyka. - Jeśli kupujący nie zauważył dodatków dokonując płatności, parasolka lub filiżanka stawały się jego własnością. Zwrot niechcianego zakupu oznaczał dla klientów sieci DUKA konieczność poświęcenia czasu oraz poniesienie kosztów nadania przesyłki.
Prezes UOKiK nałożył na sieć sklepów DUKA karę w wysokości ponad 1,5 mln złotych za stosowanie praktyki naruszającej zbiorowe interesy klientów. Ponieważ sklep zaprzestał stosować nielegalną praktykę, kara była "tylko" taka. Ale to nie wszystko.
- W wydanej decyzji Prezes UOKiK nakazał DUKA International zrekompensowanie strat konsumentom. Spółka ma zwrócić pieniądze za automatycznie dodawane towary wszystkim konsumentom, którzy w okresie od 4 stycznia do 27 grudnia 2022 r. złożyli zamówienia w sklepie internetowym duka.com/pl i zapłacili za niezamawiane dodatki. Odpowiednio w wysokości 24,99 zł tym, którzy nie zdecydowali się na ich zwrot oraz 14,50 zł pozostałym, którzy odesłali towary na swój koszt. Ci pierwsi dodatkowo mogą zatrzymać dodane produkty.
DUKA musi teraz poinformować klientów o decyzji UOKiK-u.