Reklama

Tramwaje wracają na trasę kórnicką i do centrum. Co zyskają pasażerowie?

Jeszcze przed świętami na przebudowane torowisko między ul. Jana Pawła II a os. Lecha wrócą tramwaje, podobnie jak na trasy biegnące przez centrum Poznania. Tym samym pasażerowie będą korzystać z zalet przebudowanej infrastruktury.

W tym tygodniu prezydent Jacek Jaśkowiak podał konkretną datę powrotu tramwajów na trasę kórnicką i do centrum. Kursować będą już zgodnie z nowym, stałym układem komunikacyjnym. Gruntownie zmodernizowane trasy zdecydowanie poprawiają jakość komunikacji zbiorowej w Poznaniu.
- Nadchodzi wyczekiwany przez mieszkańców moment uruchomienia wszystkich tras tramwajowych. 16 grudnia dojedziemy wygodnie do zmieniającego się centrum miasta. Tramwaje wrócą też na trasę kórnicką. Z dużą determinacją podeszliśmy do realizacji tych inwestycji, bo wiedzieliśmy, że warto wykorzystać środki unijne. Jestem przekonany, że nowa infrastruktura będzie dobrze służyć pasażerom przez wiele lat. Dziękuję mieszkańcom za cierpliwość, jaką wykazali podczas koniecznych utrudnień komunikacyjnych - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Przebudowane torowiska wzdłuż pl. Wolności, na ul. 27 Grudnia i Gwarnej zostały w czwartek przetestowane w ramach próbnych przejazdów technicznych. 16 grudnia tramwaje wrócą też na ul. Św. Marcin, Fredry i Mielżyńskiego po tymczasowym wstrzymaniu ruchu na czas podłączania nowej sieci w centrum.
- Torowisko między ul. Jana Pawła II a os. Lecha zostało już przetestowane, otrzymaliśmy także pozwolenie na użytkowanie. Odcinek między ul. Jana Pawła II a os. Lecha jest ostatnim etapem wieloletniego programu przebudowy torowisk na Ratajach, od trasy kórnickiej, przez torowisko wzdłuż ul. Chartowo wraz z rondem Żegrze, po nowy odcinek do osiedli przy ul. Unii Lubelskiej - wskazuje Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Nowa jakość
Pasażerowie z pewnością jeszcze pamiętają, jak przed rozpoczęciem przebudowy wyglądała podróż trasą kórnicką. Z uwagi na bardzo zły stan techniczny, przed inwestycją tramwaje kursowały tu z ograniczeniami prędkości. Teraz będą mogły poruszać się szybciej. Nowe torowisko o odpowiednich parametrach technicznych pozwala na ograniczenie emisji drgań i hałasu, które wiążą się z przejazdem tramwajów. Pasażerowie korzystający z trasy między ul. Jana Pawła II a os. Lecha będą mieli więc do dyspozycji trwałą, stabilną i bezpieczną infrastrukturę.
Zmieniły się też przystanki, które zostały dostosowanie ich do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Powstał również nowy przystanek Łacina. Wzdłuż torów powstają wygodnie chodniki i droga rowerowa. Do dyspozycji mieszkańców jest już także nowy odcinek tzw. ringu Łacina, czyli przedłużenie ul. Pleszewskiej.
Uwaga! Na trzech przejściach przez torowisko (pomiędzy przystankami Polanka i Łacina, przy przystanku Os. Tysiąclecia oraz na końcowym odcinku przy os. Lecha) nie będzie jeszcze działała nowa sygnalizacja świetlna - piesi powinni zwracać szczególną uwagę na powracające tramwaje. Dostępne są także dla nich nowe chodniki, natomiast droga rowerowa wzdłuż torów pozostanie jeszcze przez jakiś czas nieprzejezdna. Systematycznie udostępniana będzie infrastruktura przystankowa, w tym mała architektura i oświetlenie. Gdy tylko będzie to możliwe, otwierane będą ostatnie schody i zjazdy na przystanki. Pozostałe do wykonania prace w rejonie torowiska nie będą miały wpływu na ruch tramwajów.

Ostatni etap zmian
Dobiegająca końca inwestycja na trasie kórnickiej to ostatnia odsłona większego zadania odmieniającego wschodnią część miasta. Wcześniej obejmowało modernizację torowiska tramwajowego w ciągu ul. Chartowo i Żegrze wraz z rondem Żegrze oraz budowę nowej trasy od ronda do ul. Unii Lubelskiej. Tym samym wygodniejsza i bezpieczniejsza stała się cała trasa tramwajowa od ul. Jana Pawła II do ronda Żegrze, powstał też nowy odcinek do ul. Unii Lubelskiej. Dzięki wszystkim trzem inwestycjom oraz modernizacji ronda Rataje, zdecydowanie poprawia się komfort codziennych podróży tramwajem w tej części Poznania. Prace prowadzone były etapami, by związane z nimi uciążliwości dla mieszkańców były możliwie najmniejsze.
Z kolei pełne wznowienie ruchu tramwajowego było priorytetem nadanym wykonawcy prac w ramach Programu Centrum. Na ul. 27 Grudnia, pl. Wolności, Gwarnej, Kantaka i Ratajczaka będą jeszcze realizowane prace niezwiązane z torowiskiem. W porównaniu ze stanem sprzed przebudowy, trasa przez pl. Wolności i ul. 27 Grudnia została przesunięta nieco na północ. Zmieni się też położenie przystanku przy Arkadii. Będzie działał on przy ul. 27 Grudnia, jednak w okolicy nadal prowadzone będą prace budowlane. Należy korzystać z wyznaczonych ciągów pieszych i zachować szczególną ostrożność, gdyż nadal będzie to plac budowy.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Może być bardzo niebezpiecznie. Jest ostrzeżenie IMGW również dla Poznania!
2℃
-3℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
17 km
Stan powietrza
PM2.5
19.30 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro