Reklama

Nietypowy, żółty tramwaj od poniedziałku kursuje po Poznaniu! MPK nie ma takiego w swojej flocie

fot. Stadler
fot. Stadler

To tramwaj TANGO NF3 dla Sarajewa, który jest testowany w naszym mieście.

O tym, że najnowszy tramwaj wyprodukowany przez Stadlera dla Sarajewa będzie testowany w Poznaniu, pisaliśmy już w październiku. Już wtedy tramwaj był w zajezdni na Franowie, ale musiał uzyskać homologację, by wyjechać na miejskie torowiska.

W poniedziałek Stadler poinformował, że właśnie od dziś pojazd można już zobaczyć na torowiskach. - Testy homologacyjne tramwaju prowadzone są we współpracy z Sieć Badawcza Łukasiewicz - Poznańskim Instytutem Technologicznym, doświadczoną jednostką uprawioną przez Transportowy Dozór Techniczny i będą trwały do końca lutego 2024. Po zakończeniu części testów statycznych w zajezdni Franowo rozpoczęły się testy dynamiczne obejmujące szczegółowe sprawdzenie wszystkich systemów pojazdu w ruchu. Na chwilę obecną tramwaj pozytywnie przeszedł badania układu hamulcowego, co zgodnie z obowiązującymi wymaganiami prawnymi pozwala mu na bezpieczne poruszanie się po infrastrukturze miasta Poznania. W ramach prowadzonych badań przeprowadzone zostaną także testy kompatybilności elektromagnetycznej, pomiary pola magnetycznego, hałasu generowanego przez tramwaj oraz szeroko rozumiana prawidłowa współpraca pojazdu z infrastrukturą tramwajową. - wyjaśnia producent.

Jak podkreślono, większość jazd testowych odbywać się będzie w godzinach nocnych i bez pasażerów, ale niektóre przejazdy zaplanowano na dzień. Poznaniacy zobaczą więc charakterystyczny, żółty pojazd.

- Tramwaj TANGO NF3 to pojazd nowoczesny i komfortowy, ale przede wszystkim bezpieczny. Czoło pojazdu zostało skonstruowane w taki sposób, że pieszy - nawet jeśli zostanie uderzony przez pojazd - nie wpadnie pod koła, tylko zostanie odrzucony. Dzięki temu nie ma ryzyka najechania na człowieka. Tramwaj posiada także wiele udogodnień, między innymi wi-fi, gniazda USB do ładowania przenośnych urządzeń oraz klimatyzację - mówi Tomasz Ścibor, kierownik projektu Sarajewo w Stadler Polska.

Dlaczego testy odbywają się w Poznaniu? Powodem jest przede wszystkim rozbudowana infrastruktura na terenie zajezdni Franowo.

Do Sarajewa trafić ma 15 takich pojazdów. Każdy pomieści 180 pasażerów, w tym 79 na miejscach siedzących. Tramwaj ma 31,1 m długości, 2,4 metra szerokości i 3,6 m wysokości. Jest w całości niskopodłogowy. Może jechać z maksymalną prędkością do 70 km/h.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

15℃
8℃
Poziom opadów:
0.2 mm
Wiatr do:
24 km
Stan powietrza
PM2.5
68.72 μg/m3
Dostateczny
Zobacz pogodę na jutro