Reklama
Reklama

W Poznaniu z dnia na dzień zamknięto przychodnię medyczną. Co z pacjentami?

Zdjęcie ilustracyjne | fot. DarkoStojanovic / pixabay.com
Zdjęcie ilustracyjne | fot. DarkoStojanovic / pixabay.com

NFZ potwierdza, że doszło do takiej sytuacji.

O sprawie poinformowała nas Czytelniczka. - Droga Redakcjo, czy wiadomo co się dzieje z przychodnią NZOZ Med-C przy ul. Dąbrowskiego 29/U6c w Poznaniu? Od ponad tygodnia nie odbierają telefonów, podobno na drzwiach widnieje kartka, że z dniem 16.11 przychodnia została zlikwidowana. Nie ma żadnej informacji dla pacjentów, dzieci i dorośli z dnia na dzień pozostali bez podstawowej opieki medycznej i nikt o niczym nie informuje! Czy tak można? Co z prawami pacjenta? - dopytuje. - A co z receptami, szczepionkami, kartami medycznymi? Jesteście w stanie rozeznać się, co spowodowało nagłe, tajemnicze i na pewno nieprofesjonalne zamknięcie przychodni działającej od lat i cieszącej się dużym zainteresowaniem?

Zapytaliśmy o sprawę w Wielkopolskim Oddziale Wojewódzkim NFZ. Okazuje się, że do Narodowego Funduszu Zdrowia od pewnego czasu docierały informacje o nieprawidłowościach w dostępnie do leczenia w tej placówce. Dlatego 20 listopada NFZ przeprowadził niezapowiedzianą weryfikację tego miejsca pod kątem udzielania świadczeń. - Chcieliśmy sprawdzić przede wszystkim zgodność zapisów umowy, którą podmiot zawarł z Funduszem, ze stanem faktycznym - wyjaśnia rzecznik wielkopolskiego NFZ, Marta Żbikowska-Cieśla.

- W dniu przeprowadzenia czynności pracownicy WOW NFZ zastali zamknięty lokal oraz nie zastali personelu medycznego zgłoszonego do realizacji umowy. Na drzwiach przychodni wywieszona została informacja: "Lokal przy ul. Dąbrowskiego 29/U6C z dniem 16.11.2023 r. nie jest już placówką Zespołu Lekarzy POZ i Specjalistów MEDC". W świetle poczynionych ustaleń WOW NFZ stwierdził, że świadczenia opieki zdrowotnej są realizowane niezgodnie z umową, co stanowi naruszenie przepisów Ogólnych warunków umów, wobec powyższego, zgodnie z procedurą, wezwał podmiot do ich usunięcia. W przypadku nieusunięcia naruszeń w wyznaczonym terminie, Dyrektor Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia może rozwiązać bez zachowania okresu wypowiedzenia umowę o udzielanie świadczeń gwarantowanych w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna. Pismo w tej sprawie zostało skierowane do podmiotu w dniu 23 listopada 2023 r. i do dzisiaj nie wpłynęła odpowiedź na wezwanie - dodaje.

Już 17 listopada do NFZ dotarł wniosek od nowego podmiotu, który chciałby prowadzić przychodnię w tym miejscu. Obecnie jest on analizowany i jeśli okaże się, że uzyska pozytywną ocenę, umowa będzie mogła być z nim podpisana od 1 grudnia.

Co z pacjentami zamkniętej przychodni? - Pacjenci, którzy do tej pory korzystali z leczenia w przychodni MEDC przy ul. Dąbrowskiego w Poznaniu mogą składać deklaracje wyboru lekarza rodzinnego oraz pielęgniarki środowiskowej do innego, dowolnie wybranego podmiotu. Warto wiedzieć, że pacjent może w ciągu roku dwukrotnie dokonać zmiany lekarza rodzinnego bez dodatkowych opłat. Jeśli jednak przyczyna takiej zmiany jest niezależna od pacjenta, limit ten nie obowiązuje. Tak jest właśnie w tym przypadku. Jeśli więc pacjent MEDC złoży deklarację do innego podmiotu, nie będzie ona liczona do limitu dwóch zmian w ciągu roku - kończy.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

7℃
4℃
Poziom opadów:
4.8 mm
Wiatr do:
23 km
Stan powietrza
PM2.5
9.60 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro