Reklama
Reklama

Autostrada przygotowana do ataku zimy. Kierowców już poproszono, by nie podejmowali takiego ryzyka!

fot. Autostrada Eksploatacja SA
fot. Autostrada Eksploatacja SA

Choć oficjalne rozpoczęcie sezonu zimowego 1 listopada, służby autostradowe od połowy października są już gotowe do podjęcia akcji zimowych zarówno zapobiegawczych jak i zwalczających.

Obecnie w stanie gotowości do podjęcia akcji utrzymania zimowego na 255 kilometrowym odcinku Autostrady Wielkopolskiej jest 41 solarek, 200 pracowników działu utrzymania oraz prawie 13,5 tysiąca ton soli, znajdującej się w 5 magazynach zlokalizowanych wzdłuż Koncesyjnej A2 Świecko- Konin.

"Oprócz sprzętu i ludzi, gotowych do podjęcia natychmiastowej akcji, wspomagamy się również zamówionymi dodatkowymi, szczegółowymi prognozami pogody. Porównujemy je na bieżąco z odczytami z własnych stacji meteo, rozlokowanych na całym 255 km odcinku koncesyjnej autostrady oraz z informacjami pozyskanymi od naszych patroli drogowych. Wszystko po to, aby w razie konieczności jak najszybciej wyjechać solarkami na autostradę
" - wyjaśnia Włodzimierz Matczak, dyrektor Eksploatacji Autostrady w firmie Autostrada Eksploatacja.

Prowadzisz firmę? Zgłoś się do bezpłatnego konkursu Poznański Lider Przedsiębiorczości. Czytelne zasady, prosty formularz, łatwe zgłoszenie. Czekamy na Ciebie do końca lutego.
REKLAMA

Jak podkreślono, na wszystkich autostradach w Polsce obowiązuje pierwszy stopień utrzymania zimowego. Oznacza to, że sprzęt musi wyjechać na trasę w ciągu pół godziny od rozpoczęcia opadów śniegu. Jezdnia autostrady w ciągu dnia musi być odśnieżona w 2 godziny po ustaniu opadów śniegu i w 4 godziny po ustaniu opadów nocą. Dlatego tak ważne jest, aby zabezpieczyć obsadę na gotowym do pracy sprzęcie.

"Do prowadzenia akcji zapobiegawczych i zwalczających na autostradach używamy soli drogowej z roztworem wodnym chlorku sodu, a przy temperaturach sięgających poniżej -7 C z chlorkiem wapnia. Taka mieszanka pozwala szybko poradzić sobie z zalegającym na jezdni śniegiem. Wszystko po to, aby zapewnić osobom podróżującym Autostradą Wielkopolską maksimum bezpieczeństwa. Gdyby okazało się, że zgromadzone w magazynach 13,5 tysiąca ton soli nie wystarczy, uruchomione zostaną dodatkowe interwencyjne dostawy soli dla Autostrady Eksploatacji" - dodaje Matczak.

Do zimy powinni przygotować się również kierowcy. Przede wszystkim należy wymienić opony na zimowe i zastąpić letni płyn w spryskiwaczach na zimowy. Swoim zachowaniem na drodze możemy też wspomóc służby utrzymaniowe w sprawniejszym przeprowadzeniu akcji, stąd apel -" nie wyprzedzajmy pracującego na drodze sprzętu".

"Solarki poruszają się z prędkością do 60 km/h. Dlatego też część kierowców, pomimo niebezpieczeństwa ryzykuje i wyprzedza pracujący sprzęt. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że przed solarką droga jest jeszcze nieodśnieżona i poruszanie się po niej może być niebezpieczne" - ostrzega Paweł Pytliński, specjalista ds. bezpieczeństwa w Autostradzie Eksploatacji.

"Śnieg wydobywający się spod pługów może nie tylko uszkodzić samochód, ale też zepchnąć kierowcę z drogi" - podkreśla Renata Rychlewska, rzeczniczka prasowa Autostrada Eksploatacja SA. "Pługi, w jakie wyposażone są solarki na koncesyjnym odcinku A2 mają rozpiętość nawet do 8 metrów. Podczas prowadzenia akcji zwalczających, sprzęt najczęściej porusza się w parach. Pozwala to na odśnieżenie jak największej części autostrady w jak najkrótszym czasie" - dodaje.


Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

10℃
6℃
Poziom opadów:
4.1 mm
Wiatr do:
24 km
Stan powietrza
PM2.5
0.41 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro