Reklama
Reklama

Autostrada przygotowana do ataku zimy. Kierowców już poproszono, by nie podejmowali takiego ryzyka!

fot. Autostrada Eksploatacja SA
fot. Autostrada Eksploatacja SA

Choć oficjalne rozpoczęcie sezonu zimowego 1 listopada, służby autostradowe od połowy października są już gotowe do podjęcia akcji zimowych zarówno zapobiegawczych jak i zwalczających.

Obecnie w stanie gotowości do podjęcia akcji utrzymania zimowego na 255 kilometrowym odcinku Autostrady Wielkopolskiej jest 41 solarek, 200 pracowników działu utrzymania oraz prawie 13,5 tysiąca ton soli, znajdującej się w 5 magazynach zlokalizowanych wzdłuż Koncesyjnej A2 Świecko- Konin.

"Oprócz sprzętu i ludzi, gotowych do podjęcia natychmiastowej akcji, wspomagamy się również zamówionymi dodatkowymi, szczegółowymi prognozami pogody. Porównujemy je na bieżąco z odczytami z własnych stacji meteo, rozlokowanych na całym 255 km odcinku koncesyjnej autostrady oraz z informacjami pozyskanymi od naszych patroli drogowych. Wszystko po to, aby w razie konieczności jak najszybciej wyjechać solarkami na autostradę
" - wyjaśnia Włodzimierz Matczak, dyrektor Eksploatacji Autostrady w firmie Autostrada Eksploatacja.

Jak podkreślono, na wszystkich autostradach w Polsce obowiązuje pierwszy stopień utrzymania zimowego. Oznacza to, że sprzęt musi wyjechać na trasę w ciągu pół godziny od rozpoczęcia opadów śniegu. Jezdnia autostrady w ciągu dnia musi być odśnieżona w 2 godziny po ustaniu opadów śniegu i w 4 godziny po ustaniu opadów nocą. Dlatego tak ważne jest, aby zabezpieczyć obsadę na gotowym do pracy sprzęcie.

"Do prowadzenia akcji zapobiegawczych i zwalczających na autostradach używamy soli drogowej z roztworem wodnym chlorku sodu, a przy temperaturach sięgających poniżej -7 C z chlorkiem wapnia. Taka mieszanka pozwala szybko poradzić sobie z zalegającym na jezdni śniegiem. Wszystko po to, aby zapewnić osobom podróżującym Autostradą Wielkopolską maksimum bezpieczeństwa. Gdyby okazało się, że zgromadzone w magazynach 13,5 tysiąca ton soli nie wystarczy, uruchomione zostaną dodatkowe interwencyjne dostawy soli dla Autostrady Eksploatacji" - dodaje Matczak.

Do zimy powinni przygotować się również kierowcy. Przede wszystkim należy wymienić opony na zimowe i zastąpić letni płyn w spryskiwaczach na zimowy. Swoim zachowaniem na drodze możemy też wspomóc służby utrzymaniowe w sprawniejszym przeprowadzeniu akcji, stąd apel -" nie wyprzedzajmy pracującego na drodze sprzętu".

"Solarki poruszają się z prędkością do 60 km/h. Dlatego też część kierowców, pomimo niebezpieczeństwa ryzykuje i wyprzedza pracujący sprzęt. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że przed solarką droga jest jeszcze nieodśnieżona i poruszanie się po niej może być niebezpieczne" - ostrzega Paweł Pytliński, specjalista ds. bezpieczeństwa w Autostradzie Eksploatacji.

"Śnieg wydobywający się spod pługów może nie tylko uszkodzić samochód, ale też zepchnąć kierowcę z drogi" - podkreśla Renata Rychlewska, rzeczniczka prasowa Autostrada Eksploatacja SA. "Pługi, w jakie wyposażone są solarki na koncesyjnym odcinku A2 mają rozpiętość nawet do 8 metrów. Podczas prowadzenia akcji zwalczających, sprzęt najczęściej porusza się w parach. Pozwala to na odśnieżenie jak największej części autostrady w jak najkrótszym czasie" - dodaje.


Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

7℃
4℃
Poziom opadów:
4.8 mm
Wiatr do:
23 km
Stan powietrza
PM2.5
9.40 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro