Do wielkopolskiego miasta ma wrócić kolej. Podano szczegóły wielomilionowej inwestycji
PKP PLK podpisały umowę na przygotowanie projektu rewitalizacji linii kolejowej Czarnków - Rogoźno - Wągrowiec.
Umowa opiewa na około 13,5 mln złotych. - Opracowany na podstawie podpisanej umowy projekt określi optymalny zakres prac na kolejowym ciągu komunikacyjnym Czarnków - Rogoźno - Wągrowiec (linie kolejowe nr 390 i 236), a w efekcie umożliwi realizację inwestycji, która zwiększy dostęp do kolei w północnej Wielkopolsce i zapewni dogodne dojazdy pociągiem do Poznania - podają PKP Polskie Linie Kolejowe.
Inwestycja ma się odbyć w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Dzięki niej mieszkańcy Czarnkowa od lat czekający na przywrócenie ruchu kolejowego, zyskają połączenie z Wągrowcem, Rogoźnem, ale i z Poznaniem.
Dziś na trasie kursują jedynie pociągi towarowe. Dzięki nakładom finansowym ma ona zostać dostosowana do przewozów pasażerskich. - Przebudowany ok. 64 km odcinek zyska m.in. nowe tory i urządzenia systemu sterowania ruchem. Powstanie łącznica, umożliwiająca ominięcie stacji Bzowo-Goraj, a tym samym szybsze przejazdy, bez konieczności zmiany czoła pociągu. Możliwe będą sprawne podróże z prędkością 120 km/h. Odnowiona trasa zostanie włączona w zmodernizowana już linię Poznań - Piła. Czas przejazdu koleją z Czarnkowa do stolicy regionu szacowany jest na ok. 1:40 h.
Perony pojawią się w Czarnkowie (Czarnków i Czarnków Zachodni), Goraju, Lubaszu, Jędrzejewie, Połajewie, Ryczywole, Runowie i Wągrowcu (Zachód). - Prace uwzględnią także stację Rogoźno Wielkopolskie. W przyszłości możliwa będzie budowa także kolejnych przystanków: Pianówka, Lubasz Zachód, Prusinowo, Ciążyń, Skrzetusz, Wiardunki, Kaziopole, Potuły, Runowskie i Wiatrowiec - dodają PKP PLK.
Firma IDOM Inżyniera, Architektura i Doradztwo przygotuje dokumentację projektową dla tej inwestycji. Dokumentacja ma być gotowa w 2026 roku, a prace budowlane mają się zakończyć maksymalnie w 2029 roku. Cała inwestycja ma pochłonąć 600 mln złotych netto.
Najpopularniejsze komentarze