Nowe połączenia kolejowe w Wielkopolsce! Podpisano umowy
Kto skorzysta?
- Podpisane umowy umożliwią przygotowanie dokumentacji projektowej, która określi szczegółowe rozwiązania i wskaże optymalny zakres prac na planowanej do budowy nowej trasie kolejowej Turek - Konin oraz rewitalizowanych liniach Międzychód - Szamotuły i Śrem - Czempiń - podają PKP Polskie Linie Kolejowe.
Wszystko w ramach programu Kolej Plus, który ma zwiększyć dostępność transportu publicznego w Polsce. Oto szczegóły:
Trasa Turek - Konin: będzie przebiegać przez Tuliszków. Ma się tu pojawić zelektryfikowana jednotorowa linia kolejowa. Dojazd z Turku do Konina ma zająć 42 minuty, a do Poznania 2 godziny i 10 minut. - Przewidziano perony dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszaniem się w siedmiu lokalizacjach: Brzeźno, Żychlin, Żdżary, Tuliszków, Słodków, Turek Zachodni i Turek. Zachowana zostanie możliwość budowy czterech kolejnych przystanków: Kiszewy, Grzymiszew, Imiełków i Obrzębin - wyjaśnia PKP PLK.
Trasa do Międzychodu: to niewykorzystywana od 1995 roku trasa Szamotuły - Międzychód. Pojadą po niej pojazdy spalinowe. - Trasa "włączy się" w zmodernizowaną już na wielkopolskim odcinku linię Poznań - Szczecin. Dojazd koleją do Poznania szacowany jest na ok. 1h 30 min. Podróżni zyskają odpowiednio przygotowane perony w Szamotułach (Szamotuły Zachodnie), Szczepankowie, Ostrorogu, Dobrojewie, Nojewie, Chrzypsku Wielkim, Sierakowie, Kłosowicach i Międzychodzie (Międzychód Letnisko i Międzychód). Pozostawiona będzie rezerwa pod budowę 6 kolejnych przystanków (Binino, Kikowo, Ryżyn, Zatom Stary, Międzychód Bielsko i Międzychód Lipowiec).
Trasa Śrem - Czempiń: pojawi się tu nowy tor i sieć trakcyjna. Podobnie jak trasa do Międzychodu, nie jest wykorzystywana od 1995 roku. Dojazd do Poznania ma zająć 55 minut. - Nowe perony, zapewniające dogodny dostęp do pociągów, przewidziano w Manieczkach, Szymanowie, Psarskim i Śremie. Uwzględniono rezerwę terenu pod budowę kolejnych przystanków w Grabianowie i Szołdrach.
Dokumentacja projektowa dla wszystkich odcinków ma być gotowa w 2026 roku. Inwestor zapłaci za nie ponad 31 mln złotych netto. Roboty budowlane są zaplanowane później - maksymalnie do 2029 roku.