Reklama
Reklama

Spożywanie tej substancji grozi śmiercią! GIS ostrzega

Zdjęcie ilustracyjne, archiwum | fot. GIS
Zdjęcie ilustracyjne, archiwum | fot. GIS

Jak przekazano, rośnie liczba zgonów związanych z zażyciem syntetycznych katynonów, które potocznie zwane są klefedronem.

Główny Inspektor Sanitarny ostrzega, że od początku 2023 r. odnotowano wzrost zdarzeń zakończonych śmiercią związanych z zażyciem syntetycznych katynonów tj. 3-CMC (3-chlorometkatynon, klofedron) i 4-CMC (4-chlorometkatynon, klefedron).

"Syntetyczne katynony to substancje o silnych właściwościach psychostymulujących i uzależniających. Efekty psychotropowe tych substancji są krótkotrwałe i istnieje wysokie ryzyko przedawkowania i śmierci" - czytamy w komunikacie GIS.

Jak podano, skutki zażycia 3-CMC oraz będącego jego izomerem 4-CMC mogą obejmować objawy neurologiczne (np. halucynacje, napady padaczkowe, pobudzenie, niepokój, psychozy, zmniejszona świadomość), sercowo-naczyniowe (np. tachykardia, nadciśnienie, ból w klatce piersiowej, zatrzymanie akcji serca) i oddechowe (przyspieszenie i spłycenie oddechu, niewydolność oddechowa).

Ponadto podkreślono, że "podobnie jak w przypadku innych syntetycznych katynonów, stosowanie 3-CMC lub 4-CMC z innymi środkami pobudzającymi ośrodkowy układ nerwowy, w tym kokainą, amfetaminą, metamfetaminą lub MDMA, może powodować efekty synergistyczne, które mogą zwiększać ryzyko ostrej toksyczności".

"Wymienione substancje zgodnie z polskim prawem zostały sklasyfikowane jako substancje psychotropowe i ich posiadanie, wytwarzanie, przetwarzanie lub udzielanie osobie trzeciej jest zabronione i karane. Zażywanie albo udostępnianie drugiej osobie to narażanie siebie i innych na utratę zdrowia lub życia" - informuje GIS.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

27℃
14℃
Poziom opadów:
15.5 mm
Wiatr do:
19 km
Stan powietrza
PM2.5
11.80 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro