Reklama
Reklama

Rowery gnają po Półwiejskiej. Miasto: "nie jest wskazane, by wydzielać odrębne ciągi dla pieszych i dla rowerów"

Zdjęcie ilustracyjne | fot. Google Street View
Zdjęcie ilustracyjne | fot. Google Street View

Z interpelacją w tej sprawie wystąpił do prezydenta radny Marek Sternalski.

Na początku czerwca w sprawie rowerzystów pędzących ulicą Półwiejską napisała do nas Czytelniczka epoznan.pl. Jak wskazała, mieszka przy ulicy i przez rowerzystów boi się wychodzić z bramy budynku, bo zdarzyło się już, że ktoś w nią wjechał rowerem.

Nie czekaj. Od 1 stycznia 2024 r. korzystanie z bezklasowych kotłów jest karalne. 2 stycznia 2025 r. rusza kolejna edycja programu Kawka Bis, zgłoś się i otrzymaj nawet 37 000 zł.
REKLAMA

Po naszej publikacji tematem ponownie zajął się radny Marek Sternalski, który zajmował się sprawą także niemal 10 lat temu. Już wtedy dyskutowano na temat ewentualnego wydzielenia tu drogi rowerowej, ale pomysł ostatecznie nie został zrealizowany.

Sternalski wystąpił z interpelacją do prezydenta Poznania w sprawie poprawy bezpieczeństwa pieszych na Półwiejskiej. Odpowiedzi udzielił mu zastępca prezydenta Mariusz Wiśniewski. Nie wiadomo, jak duży jest ruch rowerowy na Półwiejskiej, bo miasto nie prowadzi takich pomiarów. - Badanie natężenia ruchu rowerowego prowadzone jest w 33 punktach pomiarowych rozmieszczonych na terenie całego miasta. Punkt pomiarowy znajdujący się najbliżej ul. Półwiejskiej zlokalizowany jest przy ul. Dolna Wilda na wysokości skrzyżowania z ul. Olimpijską. W 2023 r. średnia dziennych przejazdów w tym punkcie wynosi 558 przejazdów, w bieżącym roku najwięcej odnotowano ich 31 maja - 1 286 przejazdów - wyjaśnia.

Wiśniewski przyznaje, że Półwiejska obsługuje zarówno lokalny ruch rowerowy, jak i ruch tranzytowy. - Ze względu na umiejscowienie na ul. Półwiejskiej licznych lokali gastronomicznych, sporą część ruchu rowerowego na tej ulicy stanowią kurierzy odbierający zamówione posiłki z lokali - zauważa. - W ciągu ul. Półwiejskiej obowiązuje strefa zamieszkania, którą zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym wyznacza się tam, gdzie porusza się wielu pieszych, a zabudowa jest zwarta. Celem strefy zamieszkania jest zapewnienie pieszym maksimum bezpieczeństwa przy zachowaniu swobody ruchu. W strefie piesi mają pierwszeństwo przed pojazdami (także rowerami) i mogą poruszać się całą szerokością drogi, nie muszą korzystać z chodnika - dodaje.

Zdaniem Wiśniewskiego na Półwiejskiej nie można wydzielać osobnych tras dla pieszych i rowerzystów. - Wzdłuż ulicy Półwiejskiej umiejscowione są liczne obiekty usługowo-handlowe, ruch pieszy jest bardzo zróżnicowany i odbywa się w wielu kierunkach, piesi przystają lub odpoczywają na ławkach, dlatego nie jest wskazane, by ruch ten w jakikolwiek sposób kanalizować i wydzielać odrębne ciągi dla pieszych i dla rowerów. Jednocześnie, ze względu na znajdujące się na ul. Półwiejskiej obiekty handlowe, wprowadzanie dodatkowych fizycznych ograniczeń w postaci większej liczby ławek czy donic mogłoby skutkować brakiem dostępu do nieruchomości (w tym dostępu ratunkowego, który musi być zapewniony w sposób swobodny).

Miejski Inżynier Ruchu wskazuje natomiast, że na Półwiejskiej powinno się postawić na działania kontrolne i edukacyjne.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

5℃
2℃
Poziom opadów:
0.1 mm
Wiatr do:
15 km
Stan powietrza
PM2.5
41.10 μg/m3
Umiarkowany
Zobacz pogodę na jutro