Rondo Rataje bez pasów dla pieszych na drogach rowerowych, przed przebudową były. "Ludzie na siebie wpadają"
W tej sprawie napisał do nas Widz WTK.
- Uprzejmie proszę o zabezpieczenie ruchu pieszych i rowerzystów - a w szczególności pieszych we wszystkich miejscach dookoła Ronda Rataje w miejscach przecięcia się drogi pieszej i rowerowej. Jak pokazują załączone bieżące zdjęcia, całkowicie brakuje pasów oznaczających wyraźnie takie miejsca w pobliżu przejść przez jezdnię. Ludzie dosłownie wpadają na siebie, piesi przecinają drogę rowerową w nieświadomości. Niebezpieczne i bardzo niewygodne dla obu stron - wyjaśnia Marcin.
Zapytaliśmy o tę sprawę Miejskiego Inżyniera Ruchu. - Na terenie Poznania co do zasady nie wyznacza się oznakowanych przejść dla pieszych przez ciągi rowerowe i pieszo-rowerowe. Stosowanie takiego oznakowania można uznać za sprzeczne z zasadą ograniczania liczby znaków drogowych do niezbędnego minimum i pogarszające bezpieczeństwo ruchu - zwłaszcza w rejonie skrzyżowań z dużą liczbą znaków, jak rondo Rataje - wyjaśnia Łukasz Dondajewski. - Zgodnie z przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym, przejścia takie musiałyby być oznakowywane kompletem znaków pionowych (znaki D-6) i poziomych (linia P-10). Same linie poziome w poprzek drogi rowerowej (które istniały wokół ronda w przeszłości, wskazując miejsca intensywnego ruchu pieszego) nie były wystarczające, by formalnie oznaczać przejścia dla pieszych i mogły wprowadzać w błąd pieszych, od których nie wymaga się znajomości szczegółowych przepisów ruchu drogowego - dodaje.
Jak podkreśla Dondajewski, oznakowanie przejścia dla pieszych przez drogę rowerową stosuje się tylko w szczególnych sytuacjach - np. w miejscach niebezpiecznych. Chodzi o miejsca, w których piesi i rowerzyści się nie widzą. - Trudno uznać za takie miejsce rejon typowego skrzyżowania, a do MIR nie wpływały dotąd żadne wnioski w tym zakresie. Nie są też znane żadne statystyki, które wskazywałyby na szczególnie dużą liczbę kolizji lub wypadków między rowerzystami i pieszymi w rejonie ronda. Jeżeli wyniki bieżących obserwacji i analiz wskazywać będą na potrzebę poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów lub zmiany zasad pierwszeństwa w miejscach przecinania się ich torów ruchu w rejonie ronda, MIR może rozważyć doznakowanie takich miejsc napisami w rodzaju "uwaga piesi", lub wyznaczenie tam oznakowanych przejść dla pieszych - kończy.
Najpopularniejsze komentarze