Reklama
Reklama

Pilotażowy projekt rozwiąże problemy grzęznących w błocie mieszkańców? Sześć dróg zyska taką nawierzchnię

fot. ZDM
fot. ZDM

Jeśli to rozwiązanie się sprawdzi, będzie ono wykorzystywane na szerszą skalę na ulicach gruntowych, na których nie ma kanalizacji deszczowej, ale jest przepuszczalne podłoże.

To kontynuacja pilotażowego projektu rozpoczętego w ubiegłym roku.

"O problemach związanych z cyklicznym utwardzaniem i utrzymaniem dróg gruntowych nie trzeba nikogo przekonywać. Mankamenty tego rodzaju ulic stają się szczególnie uciążliwe właśnie teraz, wczesną wiosną. Częste opady deszczu lub śniegu powodują, że wiele dróg gruntowych wymaga interwencyjnych napraw. Dlatego też w ubiegłym roku przeprowadzono pilotażowo utwardzenie kilku gruntowych ulic na terenie Poznania, przy którym zastosowano nawierzchnie z betonowych płyt ażurowych" - informuje Agata Kaniewska, rzecznik ZDM.

"Samo rozwiązanie w postaci "ażurów" jest dobrze znane mieszkańcom wielu poznańskich osiedli. Innowacją jest natomiast sposób jej wykorzystania. Do zeszłego roku płyty ażurowe były stosowane przy przebudowach dróg. Nowe podejście wiąże się z użyciem płyt ażurowych do utwardzania dróg lokalnych, które nie mają w najbliższej perspektywie zaplanowanej budowy kanalizacji deszczowej czy sanitarnej, ale posiadają przepuszczalne podłoże, w które wsiąkną wody opadowe. Upraszcza to również procedury administracyjne, gdyż wymaga mniej formalności niż kompleksowa przebudowa" - tłumaczy.

W tym roku prace polegające na utwardzeniu nawierzchni z wykorzystaniem płyt ażurowych zostaną przeprowadzone na sześciu ulicach: Mścibora i Zbyłowita (Antoninek - Zieliniec - Kobylepole), Obrzeże (Górczyn), Otwarta (Fabianowo - Kotowo), Irysowa (Kwiatowe) i Bursztynowa (Umultowo). Drogi te zostały wybrane spośród 22 ulic wytypowanych w porozumieniu z Radami Osiedli i na podstawie wyników badań geotechnicznych.

Na realizację tego zadania zarezerwowano kwotę 3 milionów złotych z założeniem, że zostanie ona przeznaczona na remont kilku ulic w różnych częściach miasta.

Jak informuje ZDM, utwardzone drogi zyskają jezdnie o szerokości 5 metrów, z czego 3,6 metra zajmować będzie zbudowany z płyt ażurowych pas ruchu dla aut, a pozostałe 1,4 metra zostanie wykonane z kostki betonowej z przeznaczeniem dla pieszych i rowerzystów.

Obecnie trwają prace nad dokumentacją projektową dla wytypowanych ulic. Ich realizacja w terenie planowana jest w drugiej połowie tego roku.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Znowu zimna noc przed nami!
13℃
1℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
18 km
Stan powietrza
PM2.5
6.09 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro