Reklama
Reklama

Ten produkt w ciągu dwóch lat podrożał o 76,8 procent! Każdy ma go w domu

Zdjęcie ilustracyjne | fot. Photo Mix z Pixabay
Zdjęcie ilustracyjne | fot. Photo Mix z Pixabay

Porównali paragony.

Jak informuje Główny Urząd Statystyczny, w lutym 2023 r. inflacja w Polsce wynosiła 18,4 proc. rok do roku. To najwyższy poziom od 26 lat. Jak podkreślają przedstawiciele aplikacji PanParagon, sklepach znajdziemy jednak wiele produktów, których ceny podskoczyły znacznie bardziej niż mówi o tym oficjalny wskaźnik inflacji. Dobrym przykładem jest artykuł codziennego użytku, który znajdziemy w każdej łazience. Jego cena na przestrzeni ostatnich dwóch lat wzrosła aż o 76,8 proc.

"PanParagon to w dużym skrócie aplikacja do wyszukiwania promocji w gazetkach i przechowywania paragonów. Anonimowe dane jakie wpływają do naszego systemu dają nam solidną podstawę do wielu analiz w zakresie zachowań konsumenckich, cen produktów czy realnej inflacji. Liczne informacje o ekstremalnie wysokich cenach za papier toaletowy skłoniły nas do sprawdzenia faktycznych kwot znajdujących się na paragonach. W analizie uwzględniliśmy też ręczniki papierowe oraz chusteczki higieniczne" - wyjaśnia Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon. "Aby badanie przedstawiało wzrost cen w każdej kategorii produktów wyodrębniliśmy najpopularniejsze marki na polskim rynku i określiliśmy konkretną liczbę sztuk w opakowaniu" - dodaje.

Eksperci porównali ceny od 1 stycznia do 9 marca w latach 2021, 2022 i 2023. Papier toaletowy, ręczniki papierowe czy chusteczki higieniczne - który z badanych produktów podrożał najmocniej w ciągu ostatnich dwóch lat?

Autorzy badania największy skok odnotowali w przypadku papieru toaletowego. 12 rolek tego produktu w 2021 roku kosztowało średnio 9 zł 87 gr. Rok później cena papieru tej samej marki wzrosła do około 11 zł 57 gr. Największy wzrost kosztów przyniósł jednak 2023 rok. Średnia cena za 12 rolek papieru toaletowego wynosiła 17 zł 45 gr. W porównaniu z poprzednim rokiem to wzrost o 50,8 proc., natomiast w 2 lata produkt ten podrożał aż o 76,8 proc.!

Jak zaznaczono, znacznie droższe są również inne papierowe akcesoria domowe. Opakowanie z dwoma rolkami ręczników papierowych w 2021 kosztowało ok. 6 zł 35 gr. W tym roku za ten sam produkt przyszło nam zapłacić średnio 9 zł 83 gr. W dwa lata kwota na paragonach wzrosła więc średnio o 54,8 proc. Jeszcze większe podwyżki widoczne są w przypadku chusteczek higienicznych. Opakowanie 120 szt. trójwarstwowych chusteczek w kartonowym pudełku podrożało w ciągu dwóch lat o 62,66 proc.

"Czynników nakładających na znaczący wzrost cen papieru toaletowego, ręczników papierowych czy chusteczek higienicznych jest wiele. Braki celulozy na rynku światowym z powodu pandemii i wojny w Ukrainie wpłynęły na jej koszty. Dodatkowo produkcja tego typu artykułów pochłania dużo energii elektrycznej, ciepła i wody, które w ostatnich latach znacznie zdrożały. Dodatkowo, masowe wykupywanie deficytowych produktów jedynie nakręca spiralę rosnących cen. Warto więc na zakupach zachować zdrowy rozsądek, by nie windować i tak wszędzie rosnących kosztów życia" - wyjaśnia Antonina Grzelak.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

8℃
0℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
17 km
Stan powietrza
PM2.5
13.11 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro