Reklama
Reklama

Wojewoda unieważnił poznańską uchwałę krajobrazową! Miało dojść do "istotnego naruszenia prawa"

fot. WUW Poznań
fot. WUW Poznań

Weszła w życie zaledwie tydzień temu.

Jak informowaliśmy już na epoznan.pl, uchwała krajobrazowa ma pozwolić miastu kontrolować urządzenia reklamowe w Poznaniu, także na terenach, które do miasta nie należą. - Pracownicy specjalnie powołanego zespołu w Wydziale Urbanistyki i Architektury badają zgodność tablic i urządzeń reklamowych z nowymi przepisami. Do ich zadań należy także wydawanie decyzji administracyjnych, w tym nakładających kary finansowe na podmioty instalujące nośniki niezgodne z uchwałą - podkreślał magistrat.

W poniedziałek wojewoda Michał Zieliński unieważnił uchwałę. - W pełni popieram konieczność uregulowania zasad i warunków sytuowania elementów reklamowych na terenie Poznania. Zagwarantowanie ładu przestrzennego jest niezwykle ważne dla miasta, które jest przecież jednym z najważniejszych miast na mapie Polski - mówi wojewoda Michał Zieliński. - Jednak najistotniejsza jest warstwa formalno-prawna tego aktu, w którym pomimo tak długiego czasu procedowania nad uchwałą, władze miasta nie ustrzegły się istotnych błędów, wymuszających takie a nie inne rozstrzygnięcie - dodaje.

Postępowanie nadzorcze dotyczyło procesu sporządzania uchwały oraz analizy jej treści, a unieważnienie uchwały wynika z trzech istotnych naruszeń prawa. - Pierwszym z nich jest naruszenie procedury sporządzania uchwały polegające na nieprzekazaniu nieuwzględnionej przez prezydenta uwagi radzie miasta. Jedna z firm złożyła uwagę dotyczącą pojęcia muralu reklamowego i dopuszczenia sytuowania reklam na płaskich dachach budynków, prześwitach i w bramach. Na skutek częściowego uwzględnienia uwagi doprecyzowano jedynie zapisy uchwały poprzez definiowanie pojęcia muralu reklamowego - wyjaśnia Gabinet Wojewody. - Pomimo informacji, według której uwaga została w całości uwzględniona, to do treści uchwały nie wprowadzono uregulowań określających warunki i zasady sytuowania reklam na płaskich dachach budynków i w bramach - podkreśla wojewoda.

Ale to nie koniec. - Naruszone zostały również zasady sporządzania uchwały poprzez brak jednoznaczności jednego z jej kluczowych przepisów (§ 10 ust. 2 i ust. 3 pkt 2 lit. a-c uchwały) dotyczących dostosowania reklam istniejących do zapisów uchwały. W przypadku występowania - tzw. krzyżowania się kryteriów - na podstawie powyższego przepisu nie sposób ustalić, który z nośników będzie wymagał usunięcia bądź dostosowania.

Zdaniem wojewody doszło też do przekroczenia przyznanych ustawowo kompetencji. - Ustawa wyróżnia jedynie nośniki reklamowe "istniejące" w dniu uchwalenia uchwały krajobrazowej. Tym samym nie zezwala na przyjęte w uchwale Rady Miasta Poznania wyróżnienie "tablic reklamowych i urządzeń reklamowych powstałych bez wymaganego zgłoszenia lub pozwolenia na budowę" (§ 10 ust. 4 uchwały). Rada Miasta przyjmując kwestionowany przepis wykroczyła poza delegację ustawową. Reklamy nielegalne, posadowione bez wymaganych zgłoszeń czy pozwoleń pozostaną nośnikami "nielegalnymi" niezależnie od uchwały krajobrazowej. Nadal będą podlegać sankcjom przewidzianym w Prawie budowlanym, dla ustalenia których właściwymi są organy nadzoru budowlanego. Stanowisko to podzielił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku stwierdzając w wyrokach z 6 lutego 2019 r., że rozróżnienie w uchwale tablic oraz urządzeń reklamowych na legalnie i nielegalnie posadowione nośniki, nie jest uzasadnione.

Miasto może teraz zaskarżyć rozstrzygnięcie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego lub zmienić zapisy uchwały tak, by były zgodne z prawem, a następnie ponownie podjąć uchwałę.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

13℃
5℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
20 km
Stan powietrza
PM2.5
16.80 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro