Poznańska firma handlowała opiniami w internecie. Jest kara od UOKiK
Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, opinie umieszczane przez firmę wprowadzały konsumentów w błąd.
Z badań UOKiK wynika, że 93 procent osób robiących zakupy w internecie, wybiera dany produkt na podstawie jego opinii. - Wpływ oceny innych klientów jest istotny w podjęciu ostatecznej decyzji zakupowej. Dlatego nieuczciwi przedsiębiorcy są gotowi zapłacić za pozytywne, chociaż nieprawdziwe recenzje - podaje UOKiK i przypomina, że zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii jest prawnie zakazane.
Okazuje się, że są firmy, które oferują pozytywne opinie za pieniądze. Jedną z nich jest Agencja City Damian Trzciński z Poznania. - Zajmuje się szeroko rozumianymi internetowymi usługami marketingowymi, w tym również pozyskiwaniem opinii do wizytówek Google. W wyniku trwającego od sierpnia 2022 roku postępowania, Prezes UOKiK uznał stosowane przez przedsiębiorcę praktyki za nieuczciwe i nałożył na niego karę w wysokości 40 tysięcy złotych. Ponadto właściciel firmy musi poinformować o wydanej decyzji w wykorzystywanych przez siebie serwisach - dodaje.
Z ustaleń szefa UOKiK wynika, że poznańska firma umyślnie wprowadzała konsumentów w błąd co do np. renomy firmy, jakości jej usług lub oferowanych produktów. W cenniku można było znaleźć ofertę zakupu np. 100 opinii za 1200 złotych. - W ramach działalności agencja tworzyła i zamieszczała w wizytówkach Google Maps fikcyjne komentarze. Recenzje były formułowane bez uprzedniego przetestowania produktów czy sprawdzenia rzetelności zleceniodawców. Co więcej, zlecający często mieli wpływ na brzmienie publikowanych opinii, a nawet sami je tworzyli, podczas gdy sama treść recenzji sugerowała wręcz przeciwnie: wiarygodność i niezależność.