Poznańska uchwała krajobrazowa już obowiązuje. Co oznacza?
Weszła w życie we wtorek.
- Poznaniacy cenią sobie porządek i estetykę. Wejście w życie dokumentu ułatwi nam walkę z istniejącymi już nielegalnymi nośnikami i pozwoli wkomponować w przestrzeń publiczną nowe tak, by nie zaburzały one jej estetycznego ładu - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Uchwała krajobrazowa pozwala miastu kontrolować urządzenia reklamowe w Poznaniu, także na terenach, które do miasta nie należą. - Pracownicy specjalnie powołanego zespołu w Wydziale Urbanistyki i Architektury badają zgodność tablic i urządzeń reklamowych z nowymi przepisami. Do ich zadań należy także wydawanie decyzji administracyjnych, w tym nakładających kary finansowe na podmioty instalujące nośniki niezgodne z uchwałą - podkreśla magistrat.
Ile wynoszą takie kary? - Są to kary biegnące, tzn. są wymierzane za każdy dzień, w którym reklamy są niezgodne z zapisami uchwały. Według ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wynoszą one 40-krotność opłaty reklamowej, która jest liczona za każdy metr kwadratowy reklamy, za każdy dzień. Przykładowo dla nośnika o powierzchni 18 m2 30-dniowa kara wyniesie 9 816 zł. Z karami już teraz powinny liczyć się firmy, które instalowały reklamy nielegalnie.
Już umiejscowione nośniki reklamowe muszą zostać dostosowane do aktualnych przepisów. W obszarze staromiejskim jest na to rok, w centrum i historycznych dzielnicach dwa lata, a dla obszaru zurbanizowanego i przyrodniczego to pięć lat z wyłączeniem obiektów lub obszarów indywidualnie wpisanych do rejestru zabytków, dla których ustalono termin dwóch lat na dostosowanie.
Nie dotyczy to tablic i urządzeń, które pojawiły się w mieście nielegalnie. - Zalegalizowanie nielegalnej reklamy jest możliwe tylko, gdy jej parametry i położenie są zgodne z zapisami uchwały.
Każdy może zgłosić nośnik reklamowy, który jego zdaniem może łamać przepisy. Wystarczy wysłać zdjęcie reklamy, adres nośnika i numer działki, na której się znajduje, na adres [email protected]. W treści wystarczy zawrzeć: dokładny adres nośnika, numer działki oraz zdjęcie reklamy.
Najpopularniejsze komentarze