Reklama

UOKiK przeprowadzi kontrole w największych sieciach handlowych. Chodzi m.in o obniżone ceny i ich eksponowanie

Zdjęcie ilustracyjne | fot. Artem Beliaikin / unsplash.com
Zdjęcie ilustracyjne | fot. Artem Beliaikin / unsplash.com

Od stycznia zmieniły się zasady, a Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów chce sprawdzić, czy sieci handlowe się do nich stosują.

Wśród najważniejszych zmian jest ta o transparentnym informowaniu klientów o obniżkach cen towarów. - Od początku monitorujemy praktyki dotyczące wdrożenia nowych przepisów. Widzimy już, że nie wszyscy przedsiębiorcy się do nich dostosowali. Wiele nieprawidłowości obserwujemy zwłaszcza w zakresie uwidaczniania cen, w tym najniższej z ostatnich 30 dni przed obniżką. Wspólnie z Inspekcją Handlową zadbamy, aby prawo było przestrzegane - z korzyścią dla konsumentów. Rozpoczynamy kontrole w sieciach handlowych, wystąpiliśmy także o wyjaśnienia do około 40 przedsiębiorców z branży e-commerce, w planach są dalsze kontrole w sklepach stacjonarnych - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Za dwa tygodnie wakacje. Nie macie jeszcze planów na spędzenie wolnego czasu z rodziną, znajomymi czy na urlop w pojedynkę? Lotnisko Poznań-Ławica proponuje Palermo lub Malagę na letni oddech od codzienności!
REKLAMA

O co chodzi? Od początku roku każdy przedsiębiorca ogłaszający wyprzedaż lub promocję musi umieścić na towarze nie tylko aktualną cenę produktu, ale też najniższą jego cenę z ostatnich 30 dni. Ma to umożliwić klientom porównanie cen. Przepisy dotyczą sprzedaży stacjonarnej, internetowej i reklamy, także w telewizji czy radiu. - Przejrzystość cen w przypadku promocji zapewnia konsumentom realny punkt odniesienia podczas podejmowania decyzji zakupowych. Dzięki jasnej i rzetelnej informacji o cenie, cenie jednostkowej i najniższej cenie z ostatnich 30 dni konsumenci będą wiedzieć, czy rzeczywiście jest to korzystna oferta u tego przedsiębiorcy. Konsumenci, znając historię najniższej ceny z okresu 30 dni, przestaną być nabierani na pozorowane obniżki, wynikające jedynie z nieuczciwych praktyk przedsiębiorców - dodaje Chróstny.

UOKiK przygląda się sklepom internetowym. Do kilkudziesięciu dużych marek wysłano prośby o zajęcie stanowiska co do poprawności wdrożenia przepisów dotyczących najniższej ceny. - Dotychczas wezwania zostały wysłane do przedsiębiorców działających pod markami: AliExpress, Allegro, Amazon, Avans, Biedronka, Bytom, C&A, CCC, Ceneo, Decathlon, Douglas, Electro, Empik, Eobuwie, Euro RTV AGD, H&M, Hebe, Intersport, Jysk, Kappahl, Lidl, Martes, Media Markt, Media Expert, Notino, Orange, Play, Plus, Recman, Reserved, Rossman, Sephora, Shopee, Smyk, Tchibo, T-Mobile, Vistula, Wittchen, Zalando, Zara.

Równocześnie rozpoczynają się kontrole Inspekcji Handlowej w sklepach stacjonarnych. Najpierw kontrole odbywać się będą w sklepach sześciu sieci: Biedronka, Dino, Kaufland, Lidl, Netto i Żabka. - W kolejnych etapach planowane są kontrole także w innych sklepach. Podczas kontroli prowadzonych w ramach postępowań wyjaśniających Prezesa UOKiK inspektorzy IH nie nakładają kar pieniężnych. Prezes UOKiK, w przypadku stwierdzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, może nałożyć karę w wysokości do 10 proc. obrotu na przedsiębiorstwo i do 2 mln zł na osobę zarządzającą - podaje UOKiK.

Reklama

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

18℃
9℃
Poziom opadów:
3 mm
Wiatr do:
15 km
Stan powietrza
PM2.5
4.94 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro