Reklama

Przed nami ostatni w historii tydzień z Poznańskim Rowerem Miejskim. Część mieszkańców chce, by system wrócił na wiosnę

fot. ZTM Poznań

Miasto zdecydowało, że nie będzie dłużej finansować PRM.

W sprawie likwidacji Poznańskiego Roweru Miejskiego napisał do nas Czytelnik Szymon. - Jak Państwo zapewne wiedzą, miasto Poznań podjęło decyzję o likwidacji Poznańskiego Roweru Miejskiego z dniem 30 listopada 2022. Tego dnia rowery zostaną zabrane z ulic i już nie wrócą - pisze. - Informacja o likwidacji nie dotarła jeszcze do wszystkich mieszkańców, nie są oni świadomi, że na wiosnę nie skorzystają już z rowerów - dodaje. - Smutne dla mnie jest, że decyzja ta zapadła po cichu, bez konsultacji z użytkownikami. W ten sposób Poznań zamiast być miastem przyjaznym, zielonym, nowoczesnym stawia na jeszcze większe korki. Nieoficjalnie od urzędników słychać obietnice stworzenia przez nich nowego systemu po 2025 roku, ale nie wierzę w skuteczność ich działania. Jak zwykle skończy się na obietnicach i wydanych ogromnych publicznych pieniądzach. Alternatywą nie są również komercyjne rowery i hulajnogi. Są one poza zasięgiem większości użytkowników (koszt wypożyczenia bywa nawet 10-krotnie wyższy) niż często niedoskonałego, ale funkcjonującego od 10 lat roweru miejskiego - zauważa.

W styczniu rusza miejski program Kawka Bis! To ostatni moment na wymianę kopciucha. Na mocy uchwały antysmogowej od 1 stycznia 2024 roku korzystanie z nich będzie karane. Więcej informacji na: poznan.pl/kawka
REKLAMA

Zdaniem naszego Czytelnika, Poznań powinien iść w kierunku ekologii i aktywnego trybu życia. - Czemu Warszawa czy Wrocław potrafiły utrzymać rowery miejskie na kolejne lata a władze Poznania nie? Czy ta decyzja ma drugie, ukryte dno i kto na niej skorzysta? Prywatne firmy? Czemu Poznań ma być miastem drugiej kategorii? - dopytuje.

Poznańscy urzędnicy już kilka miesięcy temu zapowiedzieli, że to koniec Poznańskiego Roweru Miejskiego. - W 2022 roku kończą się dwie umowy pomiędzy ZTM, a operatorem systemu PRM na obsługę pozostawianych w stacjach rowerów 3G oraz na obsługę rowerów bezstacyjnych 4G. Już od 2021 roku prowadzone były konsultacje rynkowe oraz poszukiwano możliwości zachowania systemu na lata 2023 - 2024. Konsultacje wykazały jednak, że koszty utrzymania systemu będą bardzo wysokie. Dlatego zdecydowano się, że Miasto Poznań nie będzie ogłaszało przetargu na wybór nowego operatora. Pieniądze przeznaczane dotychczas na PRM będą mogły być przeznaczone m.in. na dalszy rozwój infrastruktury rowerowej - poinformowano.

Zarząd Transportu Miejskiego podkreślał, że wyraźnie widać spadek liczby wypożyczeń rowerów w ramach PRM. - W maju 2021 roku rozpoczęto rozmowy z 6 firmami działającymi na rynku w obszarze transportu rowerowego. Kolejne konsultacje z firmami przeprowadzono w lutym 2022 roku. Ich celem było pozyskanie informacji w zakresie możliwych do wdrożenia rozwiązań, które z jednoczesnym obniżeniem kosztów funkcjonowania i utrzymania systemu PRM, pozwoliłoby utrzymać rower miejski w przestrzeni Miasta Poznania w latach 2023-2024. Uzyskane informacje pozwoliły określić szacunkowe koszty utrzymania systemu liczącego 1000 rowerów w przedziale od 6,5 mln zł (czyli w zasadzie na poziomie porównywalnym do obecnych nakładów) do aż ok. 15 mln zł rocznie. W obecnej sytuacji są to wartości niemożliwe do ujęcia w planie finansowym miasta - informował ZTM.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Jest ostrzeżenie meteorologiczne dla części województwa
1℃
-1℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
10 km
Stan powietrza
PM2.5
14.97 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro