Ponad 2 mln złotych kary dla poznańskiej firmy za wprowadzanie konsumentów w błąd
Chodzi o spółkę Expectes, która organizuje pokazy handlowe.
Jak wyjaśnia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, poznańska spółka na pokazach sprzedaje sprzęt AGD oraz wełniane produkty. Problem pojawia się jednak na etapie zapraszania na pokazy. - Spółka Expectes wprowadzała konsumentów w błąd i kusiła ich podarunkami, aby przyszli na pokaz i kupili oferowane tam produkty. Szczególnie rażący jest fakt, że w rozmowach z konsumentami telemarketerzy ukrywali prawdziwą tożsamość przedsiębiorcy i powoływali się na nieistniejącą fundację, co miało dodatkowo oddziaływać na emocje rozmówców - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Konkretnie telemarketerzy w trakcie rozmowy z potencjalnymi klientami podawali się za przedstawicieli Fundacji Reklamy Społecznej i jak zapewniali, prezentacja odbywa się w ramach akcji "Polska przedsiębiorcom" ratującej miejsca pracy. - W rzeczywistości nie istnieje ani Fundacja Reklamy Społecznej, ani akcja "Polska Przedsiębiorcom". Spotkania mają charakter pokazu handlowego - informuje UOKiK.
Co zakwestionował UOKiK? Po pierwsze z rozmowy z telemarketerem wynikało, że udział w prezentacji wystarczy, by otrzymać ciśnieniowy ekspres do kawy. Na pokazie okazywało się jednak, że aby ekspres dostać, trzeba dokonać zakupów. Uczestnicy pokazów dostawali inne prezenty za udział w spotkaniu, ale były niskiej jakości i wartości. Ale to nie koniec. - W trakcie pokazów prowadzący informowali uczestników, że prezenty są sponsorowane przez firmę, która w rzeczywistości nie istnieje.
W trakcie pokazu przedstawiciele spółki przeprowadzali też różne losowania wśród uczestników. - Przedmiotem jednego z nich miały być nagrody, takie jak zestawy noży, żelazko, maszynka do mięsa, wyciskarka. W rzeczywistości osoby wylosowane miały możliwość wyboru jednej z kilku kopert, a w wylosowanej kopercie były wyszczególnione artykuły eksponowane na prezentacji, ale warunkiem ich otrzymania był zakup jednego z oferowanych produktów. Niezależnie od tego, ustaliliśmy, że wszystkie losowania mają fikcyjny charakter i stanowią jedynie element prezentacji mający na celu zachęcenie konsumentów do zakupu prezentowanego sprzętu - dodaje urząd.
Prezes UOKiK nałożył na firmę karę w wysokości 2,3 mln złotych, a także nakazał jej zaprzestać stosowania zakwestionowanych praktyk.
Najpopularniejsze komentarze