Reklama
Reklama

Prezes UOKiK postawił zarzuty popularnej platformie sprzedażowej

Zdjęcie ilustracyjne | fot. picjumbo.com z Pixabay
Zdjęcie ilustracyjne | fot. picjumbo.com z Pixabay

Wśród zakwestionowanych praktyk platformy OLX wymienia się wprowadzające konsumentów w błąd, sortowanie ofert w serwisie oraz iluzoryczną ochronę kupujących w ramach "Pakietu ochronnego".

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymywał od użytkowników serwisu sygnały dotyczące stosowania nieuczciwych praktyk.

"Prezes UOKiK postawił spółce zarzut wprowadzającego w błąd sortowania ofert. "Przy wyborze opcji "od najtańszych" - ceny nie uwzględniają opłaty za "Usługę serwisową", co może wpłynąć na wybór mniej opłacalnej oferty. Ta opłata jest doliczana tylko do części produktów - gdy kupujący korzysta z przesyłek i płatności OLX. W efekcie przykładowo koszula męska za 39 zł z opłatą serwisową 3,67 zł (widoczną dopiero po kliknięciu w ogłoszenie) plasuje się wyżej i wydaje bardziej atrakcyjna cenowo niż koszula za 40 zł, przy której nie ma dodatkowych opłat " - czytamy w komunikacie UOKiK.

"Rzetelne sortowanie produktów musi bazować na porównywalnych kryteriach. Szukanie ofert "od najtańszej" powinno umożliwić znalezienie tej najkorzystniejszej cenowo, bez konieczności weryfikacji każdego ogłoszenia. Jest to szczególnie istotne, gdy szukamy popularnych produktów, których jest wiele w serwisie. Sortowanie według ceny powinno uwzględniać wszystkie elementy składające się na jej finalną wysokość. Pominięcie jakiegoś składnika może wprowadzać użytkownika w błąd" - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Zastrzeżenia Prezesa UOKiK wzbudził też brak jasnych i jednoznacznych informacji dotyczących samej "Usługi serwisowej". Zarzut dotyczy nieinformowania użytkowników o możliwości zakupu bez dodatkowej opłaty, np. poprzez ustalenie w wiadomościach na platformie warunków bezpośredniego odbioru od sprzedającego.

Jak informują przedstawiciele UOKiK, kupujący zgłaszali w skargach także nieprawidłowości dotyczące "Pakietu ochronnego". Usługa ta przedstawiana jest przez platformę jako dodatkowa ochrona umożliwiająca zgłoszenie pustej paczki lub otrzymanie przedmiotu innego niż zamawiany w ciągu 24 godzin od odbioru.

"Konsument ma prawo oczekiwać od przedsiębiorcy, że dany serwis zaprojektowany został w uczciwy sposób, a zawarte w nim informacje oraz oferowane usługi np. zwiększające bezpieczeństwo, są rzetelne. Jeśli przedsiębiorca decyduje się na wprowadzenie dodatkowego pakietu ochronnego, to musi to realizować uczciwie" - wyjaśnia Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jeśli zarzuty się potwierdzą, spółce OLX grozi kara finansowa w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

7℃
0℃
Poziom opadów:
3.3 mm
Wiatr do:
25 km
Stan powietrza
PM2.5
9.62 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro