Reklama
Reklama

Trzy firmy przygotują wodorowe pociągi. Projekt rusza w Poznaniu

fot. Materiały prasowe
fot. Materiały prasowe

Impact, H. Cegielski - FPS i Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny realizują projekt, którego celem jest zastosowanie ogniw wodorowych w pojeździe szynowym.

List intencyjny w tej sprawie został podpisany 7 września br. w Poznaniu. Impact Clean Power Technology S.A., wiodący dostawca systemów bateryjnych dla transportu w Europie razem z H. Cegielski - Fabryką Pojazdów Szynowych oraz Łukasiewicz - Poznańskim Instytutem Technologicznym rozpoczynają współpracę projektową nad zastosowaniem ogniw wodorowych w pojeździe szynowym.

Wszystkie trzy podmioty mają już za sobą praktyczne doświadczenia w zakresie rozwiązań wodorowych.

"Mamy już ponad 10 lat doświadczenia w dostarczaniu rozwiązań dla pojazdów wodorowych na całym świecie" - mówił Bartłomiej Kras, Prezes Zarządu ICPT S.A. "Patrzymy na wodór jako nośnik energetyczny przyszłości. Opłacalność wodoru jako paliwa i magazynu wymaga skali, tzn. musi być produkowany przez elektrolizery ze źródeł odnawialnych tak aby gospodarka mogła być przestawiona na korzystanie z wodoru w jak największym zakresie. Przejście z gazu ziemnego na wodór, to proces na 10-15 lat, chyba, że podejmowane w efekcie wojny w Ukrainie zintegrowane działania UE skrócą ten okres. Wspólny projekt zastosowanie ogniwa wodorowego w pojazdach szynowych może znacznie przyspieszyć wzrost tej perspektywicznej branży" - dodaje.

W ub. roku FPS Cegielski i Impact rozpoczęły prace nad polskim pociągiem wodorowym opartym o nową platformę "PLUS". Pojazd został po raz pierwszy pokazany podczas ubiegłorocznych targów TRAKO 2021 w Gdańsku. Z kolei Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny od wielu lat prowadzi innowacyjne badania naukowe i prace rozwojowe w zakresie nowego oraz modernizowanego taboru szynowego, a także prace związane z rozwojem i badaniami symulacyjnymi, stanowiskowymi i ruchowymi różnego typu pojazdów szynowych, w tym także prace nad kompletnym systemem sterowania pojazdem wodorowym.

"Nad rozwiązaniami w zakresie energetyki wodorowej Łukasiewicz pracuje już od wielu lat. Wierzę, że ta intencja, którą dziś w liście wyraziliśmy, już wkrótce stanie się rewolucją na rynku kolei, tak potrzebną szczególnie w kontekście kryzysów klimatycznego i na rynkach energii" - powiedział Arkadiusz Kawa, dyrektor Łukasiewicz - Poznańskiego Instytutu Technologicznego.

Impact od wielu lat dostarcza swoje systemy bateryjne do takich dostawców platform szynowych jak m.in. Stadler i Siemens. Pojazdy wodorowe z bateriami Impactu jeżdżą w Europie i m.in. w Auckland w Nowej Zelandii. Firma zakończyła również pierwsze wdrożenia na rynku trakcji stacjonarnej.

"Teraz swoje doświadczenie chcemy wykorzystać w projekcie ogniwa wodorowego" - mówi Filip Jankun, Dyrektor Działu Sprzedaży w IMPACT. "Firma już od dłuższego czasu przygotowuje się na wodorową rewolucję i rozwija systemy pod katem wodorowych ogniw paliwowych, które w ciągu najbliższych 10 - 20 lat zdominują rynek pojazdów bezemisyjnych" - dodaje.

Wspólny projekt z H. Cegielski - FPS oraz Siecią Badawczą Łukasiewicz doskonale wpisuje się w filozofię nowego ładu gospodarczego, w którym wyeliminowanie emisji CO2 stało się celem priorytetowym. Szacuje się, że do 2030 r. co dziesiąty pociąg w Europie będzie napędzany ogniwami wodorowymi, a wartość tego rynku wyniesie w tym czasie ok. 20 mld EUR.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Kiedy w końcu zrobi się cieplej? Mamy dobre wiadomości!
7℃
-2℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
11 km
Stan powietrza
PM2.5
25.25 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro