Unieważniony przetarg na przebudowę kolejowej obwodnicy Poznania
Projekt "Prace na obwodnicy towarowej Poznania" nie otrzymał dofinansowania z instrumentu CEF 2021-2027 w ramach I naboru.
W związku z brakiem zapewnienia finansowania PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. unieważniły postępowanie przetargowe na realizację inwestycji. Projekt będzie ubiegał się o dofinasowanie w kolejnym konkursie unijnego instrumentu CEF "Łącząc Europę".
W dokumencie przetargowym PLK zawarły możliwość unieważnienia przetargu, jeżeli środki publiczne, które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia, nie zostaną mu przyznane - podaje PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Ogłoszenie kolejnego, II konkursu zaplanowane jest na przełomie września/października 2022 r., z przewidywanym terminem na złożenie aplikacji grudzień 2022 r./styczeń 2023 r. Obecnie nie ma możliwości finansowania inwestycji ze środków własnych, jak również pozyskania środków na jego sfinansowanie z innych źródeł.
Celem projektu jest przystosowanie linii do kolejowych połączeń aglomeracyjnych. Aktualnie linia wykorzystywana jest głównie do przewozu ładunków. Projekt dotyczy budowy łącznicy Poznań Strzeszyn - Poznań Piątkowo, co ma usprawnić podróże w poznańskim węźle kolejowym. Planowana jest kompleksowa modernizacja m.in. ponad 70 km torów i sieci trakcyjnej. Umożliwi to jazdę pociągów pasażerskich z prędkością 100-120 km/h - poinformowało PKP.