Reklama

Duże zmiany w centrum. Rusza przebudowa torowiska na ul. Fredry

fot. Maciej Kopiński

1 września zgodnie z zapowiedziami rozpocznie się przebudowa trasy tramwajowej w ul. Fredry, na odcinku od mostu Teatralnego do ul. Gwarnej.

Jak już zapowiadaliśmy, Zarząd Transportu Miejskiego od 1 września wstrzymuje ruch tramwajowy na odcinku od mostu Teatralnego do placu Wielkopolskiego. W związku z tym tego samego dnia będą mogły rozpocząć się pierwsze prace związane z przebudową trasy tramwajowej w ul. Fredry. Wykonawca przystąpi do demontażu sieci trakcyjnej i frezowania nawierzchni. Prace te są skoordynowane z rozpoczynającą się w następnym tygodniu na ul. Gwarnej realizacją kolejnego etapu Programu Centrum. W nadchodzących miesiącach obejmie ona również południową część pl. Wolności, ulice 27 Grudnia, Ratajczaka i Kantaka.

W związku z przebudową torowiska 1 września ul. Fredry wraz z mostem Teatralnym zostanie wyłączona zarówno z ruchu tramwajowego, jak i samochodowego. Możliwy będzie przejazd przez nią ulicami poprzecznymi - Wieniawskiego i Kościuszki oraz al. Niepodległości. Na czas robót odwrócony zostanie kierunek jednokierunkowej ul. Noskowskiego. Objazd od ul. Libelta poprowadzony będzie al. Niepodległości oraz ul. Wieniawskiego. Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ul. Fredry i al. Niepodległości będzie emitowała pulsujący sygnał żółty, który nakazuje zachowanie szczególnej ostrożności. Dojazd mieszkańców do posesji przy ul. Fredry będzie zapewniony od ul. Kościuszki - przypominają urzędnicy PIM.

Podczas prowadzonych prac wyłączone z użytkowania zostaną istniejące przystanki tramwajowe w obrębie remontowanych ulic oraz ograniczony zostanie ruch pieszy i rowerowy. Oczywiście dojście do posesji zostanie zapewnione.

W efekcie zaplanowanych robót stare, wymagające remontu torowisko w ul. Fredry zostanie zdemontowane i pojawi się nowe. Nowe, ciche torowisko pojawi się również na ul. Mielżyńskiego, gdzie dodatkowo pilnej wymiany wymagają instalacje wodno-kanalizacyjne. Roboty z tym związane, również skoordynowane z realizacją Programu Centrum, zleciły spółce Poznańskie Inwestycje Miejskie Zarząd Transportu Miejskiego i Aquanet SA. Zdemontowana kostka brukowa, stanowiąca nawierzchnię tej ulicy, po zakończeniu prac związanych z torowiskiem i instalacjami zostanie ułożona na niej ponownie - zapowiadają urzędnicy PIM.

Na ul. Gwarnej, w ramach realizacji Programu Centrum, przebudowane zostaną zarówno torowisko, jak i nawierzchnia jezdni oraz chodników. Zmodernizowana zostanie również sieć uzbrojenia podziemnego.

Początek prac na ul. Mielżyńskiego i Gwarnej oraz rozszerzenie zamknięć dla ruchu o te ulice zaplanowano na 7 września. Tego dnia odwrócony zostanie również dotychczasowy kierunek ruchu na odcinku ul. Ratajczaka między ul. Św. Marcin i ul. 27 Grudnia. Kierowcy będą mogli poruszać się po nim w kierunku pl. Wolności. Ul. 3 Maja będzie ulicą jednokierunkową, prowadzącą do pl. Cyryla Ratajskiego. Dojazd od ul. Libelta do ul. 27 Grudnia oraz Św. Marcin będzie możliwy ulicami 23 Lutego oraz Nowowiejskiego - tłumaczą przedstawiciele PIM.

Dojazd do posesji przy ul. Mielżyńskiego będzie możliwy w obu kierunkach od pl. Cyryla Ratajskiego, natomiast do posesji przy ul. Gwarnej - jednokierunkowo, od ul. 27 Grudnia. Dojazd do posesji nr 19-34 przy ul. Ratajczaka zaplanowano od ul. Taczaka. Podobnie jak na ul. Fredry, na ulicach Gwarnej i Mielżyńskiego wyłączone zostaną przystanki tramwajowe oraz ograniczony zostanie ruch rowerowy i pieszy. Piesi będą mogli poruszać się wygrodzonymi ciągami, których lokalizacja może zmieniać się wraz z postępem prac.

Jak już zapowiadaliśmy, zamknięcie dla ruchu trasy tramwajowej od mostu Teatralnego przez pl. Cyryla Ratajskiego do pl. Wielkopolskiego wymusi zmiany na kursujących tym odcinkiem tramwajach.
Linia nr 4: tramwaj pojedzie z Połabskiej, a z ul. Roosevelta skręci w Dąbrowskiego i dojedzie na Ogrody.
Linia nr 8: tramwaj z Miłostowa skieruje się na rondzie Śródka przez ulicę Jana Pawła II do ronda Rataje, a następnie ulicą Królowej Jadwigi i Górną Wildą na Wildę, skąd przez Hetmańską i Starołęcką dojedzie do pętli Starołęka Mała.
Linia nr 17: tramwaj pojedzie z pętli Zawady przez trasę kórnicką i Górny Taras Rataj oraz ulicę Starołęcką do pętli Starołęka PKM.
Linia nr 96: będzie zawieszona - na części trasy (Błażeja - most Teatralny) zastąpi ją linia nr 3, na której tramwaj z Błażeja pojedzie przez Naramowice i Winogrady do centrum, a następnie przez Roosevelta i Głogowską na Górczyn PKM.

Nadal zamknięte będą torowiska w ulicach: Św. Marcin, Towarowa, Gwarna, 27 Grudnia oraz cała trasa PST. Podstawową linią zastępczą na PST jest autobus T12 oraz nocna linia nr 231, zachęcamy do korzystania także z bezpośrednich połączeń autobusowych do centrum na liniach nr: 168, 169, 171, 174, 190 oraz korzystania z linii tramwajowych nr 3 i 10 z Naramowic, 4 i 15 z Połabskiej oraz 11 i 14 z Piątkowskiej - informuje Bartosz Trzebiatowski, rzecznik ZTM.

Do centrum - od strony Śródki - dojeżdżać będzie tramwaj wahadłowy nr 98, kursujący do placu Wielkopolskiego.
Linia nr 98
RONDO ŚRÓDKA - Wyszyńskiego - Estkowskiego - Małe Garbary - PLAC WIELKOPOLSKI
Linia nr 163
GÓRCZYN PKM - Ściegiennego - Jugosłowiańska - Bułgarska - Marcelińska - Grochowska - Bukowska - Zwierzyniecka - Święty Marcin - al. Niepodległości - Solna - Małe Garbary - Wyszyńskiego - RONDO ŚRÓDKA
Dodatkowo trasa linii nr 190 z Os. Sobieskiego wydłużona zostanie do Ronda Rataje.
Linia nr 190
OS. SOBIESKIEGO - Jaroczyńskiego - Wojciechowskiego - Piątkowska - Słowiańska - Szelągowska - Garbary - Królowej Jadwigi - Krzywoustego - RONDO RATAJE

Aby dojechać do centrum od strony mostu Teatralnego można skorzystać z linii autobusowej nr 163. W celu wzmocnienia tego połączenia, linia nr 163 będzie miała wydłużoną trasę z Górczyna PKM do Ronda Śródka. Można także rozważyć przesiadkę w rejonie Al. Wielkopolskiej (z jednej z sześciu linii tramwajowych z północy Poznania) na kursujący ulicą Solną w kierunku Garbar autobus nr 160. Jadąc od południa, warto rozważyć przesiadkę z tramwaju na linię nr 163 w rejonie ronda Kaponiera, można też przesiąść się w rejonie przystanków Solna i Małe Garbary - dodaje rzecznik.

Na odcinku Małe Garbary - Śródka pasażerowie mają jeszcze do dyspozycji autobusy linii 167 i 911.

Zmiany nastąpią także w rejonie placu Wiosny Ludów, gdzie po demontażu łuku torowego wahadłowe linie tramwajowe nr 95 i 99 zostaną zastąpione regularnymi liniami nr 9 i 13. Zlikwidowana zostanie także linia nr 93, zastępująca obecnie linię nr 9. Od 1 września "dziewiątką" będzie można dojechać z Dębca PKM przez Wildę do przystanku Plac Wiosny Ludów, natomiast "trzynastka" będzie miała trasę z przystanku Starołęka PKM przez rondo Starołęka, rondo Rataje i św. Rocha do przystanku Wrocławska.

Tramwaje będą mogły już dojeżdżać do zmodernizowanych Al. Marcinkowskiego, gdzie będą wykonywać manewr wycofania i powrotu w kierunku pl. Wiosny Ludów. Z uwagi na wciąż prowadzone prace w rejonie Marcinkowskiego obecnie nie ma możliwości udostępnienia znajdujących się tam przystanków. Początkowym i końcowym przystankiem dla linii nr 9 będzie Plac Wiosny Ludów, a dla linii nr 13 - Wrocławska - kończy rzecznik.

Źródło PIM, ZTM.

Reklama

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

1℃
-2℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
15 km
Stan powietrza
PM2.5
21.97 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro