Reklama

Remont PST. Znamy więcej szczegółów dotyczących aktualnego przebiegu prac

fot. MPK

Wyremontowana będzie cała trasa, aż do przystanku Szymanowskiego. Obecnie trwają prace na torze prowadzącym w kierunku Piątkowa.

Jak już dziś wspominaliśmy, choć jeden z naszych Czytelników zauważył, że niewiele się dzieje, zdaniem MPK postępy są już bardzo widoczne.

Z początkiem sierpnia, firma PORR S.A. rozpoczęła kompleksową modernizację trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku pomiędzy ulicą Roosevelta a przystankiem Słowiańska. Tor pierwszy, prowadzący w kierunku os. Jana III Sobieskiego, został już zdemontowany. Usunięto szyny, podkłady i podsypkę tłuczniową, która - po oczyszczeniu - zostanie ponownie wykorzystana na nowym torowisku. Koryto balastowe jest obecnie czyszczone i przygotowywane do nałożenia izolacji. Trwa również - poza obiektem - przygotowywanie elementów podtorza. Natomiast tor prowadzący w kierunku centrum wykorzystywany jest technologicznie - poruszają się po nim maszyny wykorzystywane podczas prac rozbiórkowych i budowlanych. Później sytuacja się odwróci: nowy, wybudowany już tor, będzie wykorzystywany technologicznie, natomiast prace będą realizowane na torze prowadzącym w kierunku centrum. Na koniec zostanie wymieniony rozjazd znajdujący się przy ul. Roosevelta - przekazuje Agnieszka Smogulecka, rzecznik MPK.

Na trasie zostaną wykorzystane nowatorskie rozwiązania. Na łukach, gdzie dotychczas były podkłady drewniane, zamontowane zostaną takie z tworzywa sztucznego, a na odcinkach prostych - betonowe z tzw. zelówkami z poliuretanu. Ma to nie tylko wydłużyć żywotność trasy, ale też ograniczyć drgania. Realizację całości prac na odcinku Roosevelta-Słowiańska przewidziano na maksymalnie 6 miesięcy od podpisania umowy, które miało miejsce na początku lipca.

Jak informuje MPK we wtorek, przekazano plac budowy na odcinku PST pomiędzy przystankiem Słowiańska a Szymanowskiego - tutaj prace zlecone przez Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu prowadzić będzie konsorcjum firm NDI Energy Sp. z o.o. i NDI S.A.

Zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem, roboty rozpoczną się od miejsca, w którym swój zakres kończy firma PORR S.A. i prowadzone będą w kierunku przystanku Słowiańska. Wykonawca rozpocznie prace od robót rozbiórkowych, które będzie wykonywał jednocześnie na obydwóch torach. Wykonanie robót do przystanku Słowiańska w pierwszej kolejności umożliwi przywrócenie ruchu tramwajowego na tym odcinku trasy PST - informuje rzeczniczka.

Dalej roboty kontynuowane będą na odcinku od Słowiańskiej aż do Szymanowskiego. Na całym tym odcinku kompleksowo wymienione zostanie torowisko. Miejsce wysłużonych szyn i podkładów zajmą nowe, a do przygotowania podsypki tłuczniowej - zarówno w torach zasadniczych jak i odstawczych - wykorzystany zostanie istniejący tłuczeń po uprzednim jego oczyszczeniu. Przed każdym przystankiem na długości ok. 40 m konstrukcja podsypkowa ustąpi miejsca prefabrykowanym lub wylewanym płytom betonowym. Ma to umożliwić montaż rozjazdów nakładkowych. Tak przygotowane miejsce wykorzystane będzie m.in. dla potrzeb uruchomienia komunikacji tramwajowej do przystanku Słowiańska. Zmienione zostaną krawędzie peronowe przystanków. Te, które obecnie są w wielu miejscach zniszczone, zastąpią płyty peronowe ryflowane z linią i pasem ostrzegawczym - dodaje.

Całość prac na odcinku od Słowiańskiej do Szymanowskiego ma się zakończyć w terminie 10 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą.

Nowe torowisko pozwoli na przywrócenie pierwotnych parametrów eksploatacyjnych trasy, pozwalających na przejazd tramwajów z odcinkową prędkością 70 km/h. Dzięki modernizacji poprawi się komfort i bezpieczeństwo podróżowania, a także - z uwagi na ograniczenie hałasu - jakość życia osób mieszkających w bezpośrednim sąsiedztwie PST - kończy Smogulecka.

Reklama

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

2℃
-2℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
15 km
Stan powietrza
PM2.5
39.39 μg/m3
Umiarkowany
Zobacz pogodę na jutro