Reklama
Reklama

Kobiety i mężczyźni kupują w Internecie - porównywalnie czy odmiennie?

fot. pixabay.com
fot. pixabay.com

Różne podejście do różnych tematów jest na porządku dziennym. Czy podobnie jest w świecie zakupów, sprzedaży, usług? W jaki sposób kupują mężczyźni i kobiety? Na to i inne pytania udzielimy odpowiedzi w artykule, opierając się na wynikach pochodzących z najnowszych badań. Zobaczymy, czy od dawna zakorzenione w nas przekonania dotyczące zakupów w sieci są nadal aktualne, a także, czy mogą okazać się źródłem przydatnych informacji dla właścicieli e-sklepów.

Zakupowe zachowania w sieci

Artykuł opieramy na raporcie Mr. & Mrs E-commerce - nawyków zakupowych w sieci kobiet, mężczyzn i seniorów, który został opracowany w 2022 roku przez Izbę Gospodarki Elektronicznej.

Przygotowując plan działania dla swojego e-biznesu, dobrą praktyką będzie analiza danych płynących z raportu. Dzięki temu łatwiej opracować treści na stronę stricte pod grupę odbiorców, a także przygotować całą strategię optymalizacji witryny.

Poruszając kwestię optymalizacji i wszystkich działań SEO, warto wiedzieć, że samodzielna ich realizacja jest dość skomplikowana, a przede wszystkim wymaga sporej wiedzy. Jest na to jednak rozwiązanie. Wystarczy skorzystać z usług firmy takiej jak poznańska agencja SEO. Wykona za Ciebie audyt i na jego podstawie zaplanuje optymalizację pod kątem pozycjonowania.

Okazało się, że w przypadku e-sklepów świetne efekty daje połączenie działań SEO z UX. Jeśli użytkownik z łatwością porusza się na stronie i nie napotyka problemów z wyświetlaniem się strony na różnych urządzeniach, to dobry znak!

Gdzie szukają opinii o produktach?

Gdzie najczęściej szukamy informacji o usługach/ produktach i czy w ogóle to robimy? Jakie czynniki pomagają nam w podjęciu decyzji zakupowych? Otóż okazuje się, że klienci opierają się na informacjach i opiniach o poszczególnych produktach, często odwołując się do cenowych porównywarek. Przeszło 66% ankietowanych przed dokonaniem zakupu przeprowadza e-research. Jak więc widzisz, warto zadbać o treści na swojej stronie - dotyczy to nie tylko opisów produktów czy kategorii, ale też sekcji blogowej i zakładki z recenzjami. W tak prosty sposób możesz bowiem wpłynąć na pozycję swojej strony w wyszukiwarce oraz pomóc klientom w podjęciu decyzji zakupowej.

Co dokładnie pokazał raport?

  • 16% kobiet ufa opiniom bliskich,
  • 15% z nich pobieżnie czyta sekcje blogowe i ogląda vlogi, aby uzyskać pewne informacje o produktach,
  • 14% mężczyzn odwiedza internetowe fora i strony z porównywarką cen.

Jaki z tego morał? Musisz zadbać o wysokiej jakości, wartościowe treści na swojej witrynie. Dzięki temu nie tylko zadbasz o klientów, ale też zbudujesz swój ekspercki wizerunek, a przy tym wpłyniesz na pozycjonowanie stron.

Nieco oddzielną grupę stanowią seniorzy, gdyż aż w 33% opierają swoje zakupy na tym, co sądzi ich rodzina, ale też, co doradzi im sprzedawca. W ich przypadku należy zadbać o sekcję z czatem lub infolinią.

Decyzje zakupowe kobiet i mężczyzn

Z raportu jasno wynika, że w naszym kraju e-konsumenci nabierają większego zaufania do całego systemu e-commerce. Chodzi tu o swobodne zamawianie produktów, korzystanie z darmowych zwrotów (44% pań i 41% panów) oraz korzystanie z szybkich, ale bezpiecznych metod płatności tj. przelew czy BLIK.

Zmianom ulegają również same wybory e-klientów. Według wyników kobiety najbardziej interesują obszary związane z kosmetykami, modą i akcesoriami dla dzieci. Mężczyźni niezmiennie często zamawiają sprzęt elektroniczny oraz liczne gadżety, ale ku zaskoczeniu w następnej kolejności do ich e-koszyków trafiają artykuły z kategorii moda i uroda!

Okazuje się więc, że obszary dotychczas uznawane za wyłącznie oblegane przez kobiety, w podobnym stopniu stają się domeną mężczyzn.

Gdzie dziś klient robi zakupy?

Polacy coraz częściej kupują w sklepach internetowych. Według statystyk to 8 na 10 użytkowników! Jeśli chodzi o częstotliwość zakupów, jest to średnio 1-2 razy w miesiącu. Drobne różnice zauważalne są w miejscu robienia zakupów:

  • Panie ( badanych internautek) wybierają portale zakupowe i aukcyjne oraz standardowe sklepy internetowe,
  • Panowie poza tymi samymi sposobami deklarują korzystanie z aplikacji mobilnych różnych sklepów.

Jak dziś klient kupuje?

Smartfony bezsprzecznie dominują w obu grupach! Ten wynik sięga 40% wszystkich transakcji zakupowych. Na drugiej pozycji plasują się przenośne komputery. W przypadku seniorów 83% korzysta z laptopów, a 41% z klasycznych PC.

Sporą różnicę w nawykach konsumenckich kobiet i mężczyzn można zauważyć w korzystaniu ze smartwatcha. 10% przedstawicieli płci męskiej robi zakupy w sieci przy jego użyciu, wśród przedstawicielek płci pięknej wynik sięga zaledwie 2%.

Jaki z tego wniosek? Jeśli działasz stacjonarnie i w sieci, powinieneś pozycjonować się lokalnie. Dzięki temu zdobędziesz wielu stałych klientów oraz zbudujesz silną markę w danym regionie. Wsparciem tych działań będzie zadbanie zarówno o swoją witrynę internetową, jak i e-wizytówkę, którą z łatwością możesz założyć w panelu Google Moja Firma. Brzmi to dla Ciebie dość przerażająco? W takim razie skontaktuj się z daną agencją SEO - specjaliści zrobią wszystko za Ciebie. Jeśli działasz na terenie Wielkopolski, postaw na https://boo.pl/pozycjonowanie-poznan/, a zobaczysz, że efekty naprawdę Cię zaskoczą.

Ile klient wydaje na e-zakupy?

Wszyscy dużo kupujemy w Internecie. Z pewnością przyczyniła się do tego pandemia Covid-19, która wielu z nas zmusiła wręcz do e-zakupów. Pozytywnym tego efektem jest prężny rozwój branży e-commerce.

Jeśli chodzi o statystyki, średnie miesięczne wydatki na zakupy w sieci są zbieżne w obu grupach. To 201-400 zł ( ankietowanych). Polacy jednorazowo dokonują transakcji w przedziale 51-100 zł.

Wyniki badań pokazują, że przeświadczenie o skłonności kobiet do rozrzutności i wydawania większych kwot odchodzi do lamusa!

Podsumujmy!

Stereotyp kontra rzeczywiste zachowania - co z tego wynika? Dane wyraźnie pokazują, że odmienność nawyków konsumpcyjnych między mężczyznami a kobietami po prostu się zaciera, a wyniki badań dla dwóch grup są już bardziej ze sobą tożsame niż rozbieżne. Ponadto i panie, i panowie wydają podobne kwoty, równie często dokonując zakupów za pośrednictwem Internetu. Powszechne stwierdzenie o rozrzutności jako cesze kobiet należy zatem odrzucić. Kolejny wniosek dotyczy sposobu robienia zakupów - urządzenia mobilne podbiły świat e-commerce. Jest to wyraźnym sygnałem dla właścicieli e-sklepów, aby zadbać o optymalizację własnej witryny pod kątem przede wszystkim smartfonów.

Różnice zauważalne są nie w płci e-konsumentów, ale w ich wieku. Tę kwestię warto uwzględnić, tworząc profil grupy klientów docelowych. Dokładne przeanalizowanie zachowań zakupowych zarówno wśród kobiet, mężczyzn, jak i seniorów okaże się przydatne w budowaniu strategii marketingowej, szczególnie jeśli targetem danego e-sklepu są przedstawiciele wyłącznie jednej płci.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

9℃
0℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
10 km
Stan powietrza
PM2.5
18.58 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro