Reklama

Mobilne Miasto apeluje do władz Poznania o pozostawienie rowerów miejskich

fot. ZTM Poznań
fot. ZTM Poznań

Miasto nie chce już finansować systemu.

Już na początku czerwca pisaliśmy o decyzji podjętej przez władze Poznania w sprawie przyszłości Poznańskiego Roweru Miejskiego. - W 2022 roku kończą się dwie umowy pomiędzy ZTM, a operatorem systemu PRM na obsługę pozostawianych w stacjach rowerów 3G oraz na obsługę rowerów bezstacyjnych 4G. Już od 2021 roku prowadzone były konsultacje rynkowe oraz poszukiwano możliwości zachowania systemu na lata 2023 - 2024. Konsultacje wykazały jednak, że koszty utrzymania systemu będą bardzo wysokie. Dlatego zdecydowano się, że Miasto Poznań nie będzie ogłaszało przetargu na wybór nowego operatora. Pieniądze przeznaczane dotychczas na PRM będą mogły być przeznaczone m.in. na dalszy rozwój infrastruktury rowerowej - poinformowano.

TEJ! Zasługujesz na jesienny relaks. Linea Mare***** nad morzem to idealne miejsce na wypoczynek wśród sosnowych lasów. Odkryj spokój i komfort w wyjątkowym otoczeniu.
REKLAMA

Z decyzją nie zgadza się Stowarzyszenie Mobilne Miasto. - Tak radykalna decyzja nie jest ani korzystna dla miasta, ani uzasadniona. Chyba, ze władze Poznania zdecydowały sie zaprzeczyc ogólnoświatowym trendom równowazenia mobilności miejskiej - wyjaśnia stowarzyszenie. Jego zdaniem, rozwiązaniem nie będzie likwidacja systemu PRM, a "urealnienie formuły jego funkcjonowania".

Stowarzyszenie podkreśla, że Poznań potrzebuje systemu PRM, bo jest on "ważnym uzupełnieniem ekosystemu transportowego, a przede wszystkim komunikacji miejskiej". Likwidacja systemu może sprawić, że część mieszkańców przesiądzie się do samochodów.

- Apelujemy do władz miasta o dogłebna analize zasad funkcjonowania PRM i takie ich dopasowanie, aby mimo przejściowych problemów zwiazanych z okresem popandemicznym oraz spowolnieniem gospodarczym i zwiazana z tym sytuacja budzetowa samorzadu, system dalej mógł skutecznie słuzyc mieszkancom miasta i przyjezdnym przy codziennych podrózach po mieście. Poznan bez systemu roweru miejskiego nie bedzie juz takim "Smart City", jakim stał sie przez ostatnie lata dzieki konsekwentnemu wdrazaniu wizji i współpracy wielu środowisk.

ZTM tłumaczył na początku czerwca swoją decyzję wyraźnym spadkiem liczby wypożyczeń PRM. - W maju 2021 roku rozpoczęto rozmowy z 6 firmami działającymi na rynku w obszarze transportu rowerowego. Kolejne konsultacje z firmami przeprowadzono w lutym 2022 roku. Ich celem było pozyskanie informacji w zakresie możliwych do wdrożenia rozwiązań, które z jednoczesnym obniżeniem kosztów funkcjonowania i utrzymania systemu PRM, pozwoliłoby utrzymać rower miejski w przestrzeni Miasta Poznania w latach 2023-2024. Uzyskane informacje pozwoliły określić szacunkowe koszty utrzymania systemu liczącego 1000 rowerów w przedziale od 6,5 mln zł (czyli w zasadzie na poziomie porównywalnym do obecnych nakładów) do aż ok. 15 mln zł rocznie. W obecnej sytuacji są to wartości niemożliwe do ujęcia w planie finansowym miasta - informował ZTM.

Władze miasta nie odniosły się jeszcze do apelu stowarzyszenia.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Problemy na Ławicy przez pogodę
9℃
1℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
10 km
Stan powietrza
PM2.5
13.30 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro