Gigantyczne kary grożą sieciom Auchan i Carrefour. Sprawę bada UOKiK

Chodzi o sprawdzenie, czy sieci wykorzystują przewagę kontraktową wobec dostawców produktów rolno-spożywczych.
Jak wyjaśnia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, trwa weryfikowanie usług świadczonych przez Auchan i Carrefour na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych. - Polegają one na wykonywaniu na rzecz dostawcy rozmaitych świadczeń mających związek z procesem sprzedaży towarów. Mogą one dotyczyć m.in. marketingu oraz zagadnień logistycznych, a sieć pobiera w zamian za nie różnego rodzaju tzw. opłaty okołosprzedażowe - podaje UOKiK.
I tak w przypadku Carrefour i Auchan Polska, sieci te wymagają od dostawców produktów rolno-spożywczych opłat za transport produktów z magazynów centralnych sieci do ich sklepów. - Centralny system dystrybucji towarów jest jednak integralną częścią modelu biznesowego sieci handlowych, a koszty jego organizacji powinny ponosić we własnym zakresie. Z tego względu pobieranie specjalnych opłat logistycznych może stanowić nieuzasadnione obciążenie dla kontrahentów. Ponadto, zakres usług marketingowych świadczonych przez obie spółki na rzecz dostawców, może być określany w niejasny sposób.
Prezes UOKiK sprawdza obecnie, czy sieci handlowe nie próbują w ten sposób przerzucić na dostawców kosztów swojej działalności. Obecnie postępowania toczą się w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcom. - Jeśli w ich trakcie okaże się, że sprawdzane praktyki mogą być nieuczciwym wykorzystywaniem przewagi kontraktowej, wówczas Prezes UOKiK może postawić zarzuty Carrefour i Auchan Polska. Właścicielom sieci handlowych może wówczas grozić kara w wysokości do 3 proc. rocznego obrotu. Za podobne praktyki Prezes UOKiK nałożył w listopadzie 2021 r. karę 76 mln zł na spółkę Eurocash - przypomina UOKiK.
Najpopularniejsze komentarze