Reklama
Reklama

Jak dużo książek czytamy i ile na nie wydajemy? Są wyniki badań

Zdjęcie ilustracyjne | fot. Obraz Pexels z Pixabay

Prawie 14 tysięcy internautów wzięło udział w V edycji badania "Czytelnicy w sieci", zorganizowanym przez Lubimyczytać.pl we współpracy z Polską Izbą Książki.

Największa taka ankieta w skali kraju została przeprowadzona między 1 a 14 kwietnia, co warto pokreślić powstała w Poznaniu. Jej wyniki pokazują m.in. jak dużo książek czytamy i skąd je pozyskujemy, a także czy i jak korzystamy z małych, lokalnych księgarń.

Zawsze dzielimy się wynikami ankiet i wnioskami, które z nich płyną. To dla nas ważne, żeby branża książkowa oraz czytelnicy i czytelniczki mieli łatwy dostęp do zebranej przez nas wiedzy. Dzięki zaangażowaniu naszej społeczności, możemy wyciągać wiele wniosków, obserwować jak na przestrzeni lat zmienia się czytelnik i rozwijać książkową branżę w Polsce. Uważam, że to najważniejsze badanie czytelników w naszym kraju, bogate w bardzo istotne i cenne dane - mówi Izabela Sadowska, prezeska Lubimyczytać.pl.

Nad merytoryczną stroną badania czuwa jego wieloletni opiekun, dr Paweł Kuczyński, socjolog z warszawskiego Collegium Civitas. Pytania są układane wspólnie, a wiele z nich proponują nam czytelnicy i czytelniczki. W badaniu "Czytelnicy w sieci" wzięły udział głównie kobiety (aż 78%). Ankietowani to najczęściej osoby w przedziale wiekowym 25 - 34 lata. Średnio co drugi respondent ma wyższe wykształcenie, a co trzeci - jest mieszkańcem dużego miasta.

Wybierając książkę, czytelnicy najczęściej kierują się własnymi zainteresowaniami. Badani uważają, że czytanie książek ma lub miało wpływ na ich życie. Z ankiety dowiadujemy się, że najczęściej czytamy dwie - cztery lektury miesięcznie. Co czwarty ankietowany w ciągu 12 miesięcy przeczytał między 21 a 50 pozycji. To daje wynik między 1,75 a 4,1 przeczytanej książki w skali miesiąca. Tylko 3% badanych czytelników zadeklarowało, że nie przeczytało nic w ciągu ostatniego roku - zaznacza Olga Sokal z Lubimyczytać.pl

Książki drukowane badani kupowali najczęściej w księgarni internetowej (tę odpowiedź zaznaczyło ponad 58% ankietowanych). 49% respondentów z kolei - w sieciowej księgarni stacjonarnej.

Ważnym punktem tegorocznej edycji badania jest problematyka księgarń niesieciowych. Zaciekawiło nas, jak ankietowani postrzegają rolę małych, lokalnych księgarń stacjonarnych. Czy czytelnicy dostrzegają ich kulturotwórczą rolę? Czy chcą robić w nich zakupy książkowe? Czy zależy im na tym, by księgarnie przetrwały trudne dla nich czasy? Wspólnie chcieliśmy znaleźć odpowiedzi na te pytania - mówi Sonia Draga, prezeska Polskiej Izby Książki.

Aż 45% badanych nie orientuje się, czy w ciągu ostatniego roku w ich okolicy została otwarta lub zamknięta jakaś księgarnia stacjonarna. Zdaniem 40% ankietowanych - nic się nie zmieniło w tym zakresie. Prawie 7% użytkowników twierdzi, że zamknięto księgarnię niesieciową, a ponad 5%, że zlikwidowano księgarnię sieciową. Najmniej - bo tylko niecałe 2% ankietowanych uważa, że w ich okolicy otwarto księgarnię niesieciową.

Najwięcej ankietowanych, bo aż 22 % zadeklarowało, że na książki drukowane inne niż podręczniki w ciągu ostatnich 12 miesięcy wydało od 301 do 500 zł. To daje kwotę między 25 a 41 zł miesięcznie. Taką sumę wydaje co piąty przebadany czytelnik. Powyżej 1000 zł w skali roku za lektury zapłaciło 13% badanych. Najmniej - bo tylko nieco ponad 6% badanych przyznało, że na książki nie wydało ani złotówki.

Ponad połowa - 53% ankietowanych deklarowała, że - nie wydała ani złotówki na zakup lub/i wypożyczenie e-booków. Jeszcze gorzej sytuacja wygląda w przypadku audiobooków. Aż ponad 73% respondentów nie wydało na nie ani złotówki.

Reklama

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

18℃
6℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
8 km
Stan powietrza
PM2.5
14.93 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro