Rondo Śródka vel Stłuczka. 128 kolizji i 9 wypadków w rok. Przebudowa jest planowana, ale kiedyś
O to, do ilu wypadków i kolizji doszło w ostatnich latach na rondzie zapytał miejski radny.
- Rondo Śródka jest jednym z najważniejszych elementów układu komunikacyjnego w Poznaniu. Każdego dnia przez to skrzyżowanie o ruchu okrężnym przejeżdża kilkadziesiąt tysięcy pojazdów oraz setki tramwajów. Od wielu lat rondo to jest również jednym z najbardziej niebezpiecznych miejsc dla kierowców w naszym mieście - ze względu na znaczną liczbę kolizji albo wypadków drogowych - wyjaśnia w interpelacji Andrzej Rataj.
Miejski radny poprosił prezydenta Poznania o odpowiedź na kilka pytań. - Jaka była liczba kolizji i wypadków drogowych na rondzie Śródka w poszczególnych latach od 2010 roku do 2021 roku, jakie były najważniejsze i najczęstsze przyczyny kolizji i wypadków drogowych na rondzie Śródka, jakie działania były podejmowane w ostatnich latach w celu zmniejszenia liczby kolizji i wypadków drogowych na rondzie Śródka? - to część z nich.
Z danych przygotowanych przez Komendę Miejską Policji wynika, że w ubiegłym roku na rondzie doszło do 128 kolizji i 9 wypadków, w których ucierpiało 12 osób. W roku 2020 zdarzeń było nieznacznie mniej - w sumie 133, a ucierpiało 18 osób. W ostatnich latach najgorszy był rok 2018, gdy odnotowano 138 kolizji i 13 wypadków. Wówczas zginęła tu jedna osoba, a rannych zostało 18.
Z tych samych danych wynika, że główną przyczyną wypadków jest tu nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu. Kolejne jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, a następnie nieprawidłowe skręcanie i nieprawidłowe zmienianie pasa ruchu. Policja przypomina, że w ostatnich latach w rejonie ronda Śródka pojawił się buspas (na ulicy Podwale), dodatkowy pas do skrętu z ulicy Wyszyńskiego w Jana Pawła II, a także dodatkowe tablice informujące o konieczności ustąpienia pierwszeństwa przy wykonywanych manewrach zmiany kierunku jazdy. - Z informacji uzyskanych do Zarządu Dróg Miejskich wynika, że obecnie jest procedowany projekt przebudowy sygnalizacji świetlnej w celu poprawy bezpieczeństwa - czytamy w policyjnym dokumencie.
- Z uwagi na prowadzone przez ZDM prace koncepcyjne dotyczące przebudowy ronda Śródka, w tym przebudowy sygnalizacji, poprawy bezpieczeństwa i warunków ruchu różnych grup użytkowników ronda, MIR nie prowadzi obecnie prac nad zmianami organizacji ruchu w rejonie ronda. Uczestniczy natomiast w pracach nad projektem przygotowywanym przez ZDM. W 2018 roku został opracowany projekt budowlano-wykonawczy przebudowy ronda Śródka. W ramach przebudowy przewidziane jest uzupełnienie tego skrzyżowania o przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe na całej obwiedni ronda oraz montaż dodatkowych sygnalizatorów wewnątrz skrzyżowania - zaznacza Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
- Ponadto należy zaznaczyć, że realizowane w latach 2019 - 2021 duże inwestycje drogowe w Poznaniu, takie jak: budowa północnej nitki mostu Lecha, przebudowa ronda Rataje oraz budowa trasy tramwajowej na Naramowice, miały znaczący wpływ na ruch samochodowy w tej części miasta. W tej sytuacji rondo Śródka musiało przejąć część ruchu objazdowego (w tym tramwajowego), dlatego prowadzenie prac (istotnie ograniczających ruch drogowy) w obszarze tego skrzyżowania nie było możliwe. Przewidziane do realizacji w kolejnych latach zadania, takie jak: przebudowa linii tramwajowej na Górny Taras Rataj, przebudowa torowisk tramwajowych w obszarze ulic Św. Marcin, 27 Grudnia, plac Wolności oraz budowa trasy tramwajowej w ulicy Ratajczaka, będą wymagały zapewnienia pełnej przejezdności ronda Śródka dla ruchu tramwajowego. Z uwagi na sytuację budżetową Miasta, obecnie w planie finansowym ZDM oraz w Wieloletniej Prognozie Finansowej nie ma zabezpieczonego finansowania zadania związanego z przebudową ronda Śródka. W przypadku zapewnienia finansowania w przyszłości, przed podjęciem prac budowlanych, dokumentacja projektowa z uwagi na upływ czasu będzie wymagała również zaktualizowania - kończy Wiśniewski.
Najpopularniejsze komentarze