Nie musisz stać w korkach
Pociąg jednym z najszybszych środków komunikacji w Wielkopolsce. Wiedzą o tym pasażerowie z Bolechowa, Czerwonaka i Owińsk.
Konsekwentnie Wielkopolska realizuje plan, aby mieszkańcy wygodnie i szybko mogli przemieszczać się transportem zbiorowym, zwłaszcza tym najefektywniejszym - koleją. Dlatego w regionie powstaje sieć węzłów przesiadkowych.
W 10 minut z Czerwonaka do centrum Poznania
W ostatnim czasie wiele zmieniło się w tym zakresie w gminie Czerwonak. Przy wykorzystaniu ponad 18,3 mln zł z Funduszy Europejskich powstały cztery węzły przesiadkowe: Czerwonak, Czerwonak Osiedle, Owińska i Bolechowo. Można bezpłatnie zostawić samochód na parkingu typu "parkuj i jedź" lub dotrzeć na dworce bezpiecznie - po ścieżce rowerowej i skorzystać z wiaty na rowery. A z Czerwonaka na Garbary pociąg dociera już w 10 minut, niewiele dłużej zajmuje podróż na Dworzec Główny. Dzieje się tak, ponieważ maksymalna prędkość pociągu na tej trasie to 120 km/h. Stojący w korkach samochód to w tym momencie nie jest najlepszy wybór. Przy okazji zmian, intensywniej przez lokalną społeczność zostanie wykorzystany budynek dworca w Bolechowie. Jego przestrzenie będą służyć harcerzom, seniorom, czy fundacji pomagającej dzieciom z niepełnosprawnościami. Z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 przekazano na ten cel ponad 1 mln zł.
Jeszcze szybciej z Poznania do Piły
Podpisano umowę na prace projektowe "Budowy drugiego toru kolejowego wraz z przeprawą mostową na rzece Warcie na odcinku linii kolejowej nr 354 od posterunku odgałęźnego Oborniki Wlkp. Most do stacji Oborniki Wlkp." W efekcie powstanie dwutorowy ruch przez Wartę, co pozwoli zarówno na szybszy przejazd, jak i na większą ilość pociągów na trasie Poznań - Piła. Dojeżdżający do pracy w Poznaniu mieszkańcy Obornik czy Rogoźna na pewno skorzystają, choć na tę zmianę będzie trzeba jeszcze poczekać. Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wymaganych uzgodnień potrwa około roku. Etap wykonawczy może rozpocząć się dzięki pieniądzom unijnym z nowego programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027. Jej koszt szacuje się na blisko 100 mln zł.
Warto przypomnieć, że jak dotąd z budżetów unijnych (będących w dyspozycji zarządu województwa) na projekty związane z poprawą infrastruktury kolejowej w Wielkopolsce przeznaczono już około 700 mln zł.
Więcej o najnowszych inwestycjach kolejowych w Wielkopolsce dofinansowanych z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 w odcinku magazynu "Zmieniamy Wielkopolskę" (odc. 75).