Coraz bliżej do płacenia kartą za bilety w pojazdach komunikacji miejskiej. Jak to będzie wyglądać?
Pierwsze nowe urządzenia pojawiły się już w autobusach.
- W pierwszej kolejności operator systemu prowadzi prace instalacyjne w autobusach przewoźnika Transkom z gminy Czerwonak. Następnie urządzenia zostaną zamontowane w pojazdach firm Rokbus z Rokietnicy i Translub z Lubonia oraz w wybranych MPK Poznań. W kolejnych tygodniach instalacja obejmie autobusy pozostałych 5 przewoźników obsługujących linie ZTM w ramach wspólnego transportu w aglomeracji poznańskiej oraz kolejne pojazdy MPK - wyjaśnia Zarząd Transportu Miejskiego.
Na początek w autobusach pojawiają się instalacje z mocowaniem, a w kolejnym etapie na mocowaniu osadzone zostaną terminale umożliwiające zakup biletów przy użyciu karty płatniczej. - Do tego czasu urządzenia będą zablokowane i opatrzone komunikatem o przygotowaniach do uruchomienia nowego systemu, co jest planowane na III kwartał tego roku - dodaje.
Gdy system zacznie działać, pasażerowie będą mogli na ekranie terminala wybrać bilet, który chcą kupić i przyłożyć do niego kartę płatniczą lub smartfon umożliwiający uiszczanie opłat zbliżeniowo. - Pasażerowie będą mieli do dyspozycji zakup jednorazowych biletów czasowych na: 15, 45 i 90 minut oraz krótkookresowy bilet 24-godzinny na strefę A lub strefy A+B+C+D.
Terminale mają pojawić się we wszystkich autobusach i tramwajach obsługujących linie ZTM. Co ciekawe, bilet nie będzie drukowany. Terminal nie będzie także wydawał potwierdzenia transakcji. Jak więc pokazać bilet w przypadku kontroli? - Jeśli transakcja będzie wykonana kartą zbliżeniową, to właśnie ta karta powinna zostać przyłożona do czytnika kontrolera. W przypadku płatności za bilet smartfonem z podpiętą kartą, wówczas do czytnika będzie trzeba zbliżyć telefon pamiętając, żeby mieć włączony NFC. Ważność biletu będzie można sprawdzić w terminalu zainstalowanym w autobusie lub tramwaju, podczas aktualnej podróży - podkreśla ZTM.
Mennica Polska, która będzie obsługiwać system Open Payment zapewnia, że transakcje mają gwarancję maksymalnego bezpieczeństwa. - Dla każdej transakcji zakupu biletu system generuje specjalny numer, tzw. token w postaci ciągu cyfr. W praktyce osoba kontrolująca nie ma dostępu ani do numeru karty ani do środków na koncie pasażera. Po zbliżeniu karty lub smartfona do czytnika kontroler dostaje jedynie potwierdzenie, czy dany pasażer posiada zakupiony i ważny bilet w momencie kontroli.
Najpopularniejsze komentarze