Kolejna wielkopolska stacja zmienia się dla podróżnych
Efektem prac na stacji Miały będzie dogodniejszy dostęp do pociągów w stronę Wronek i Krzyża Wielkopolskiego.
Prace w Miałach postępują od strony peronu nr 2. Po zdemontowaniu sieci trakcyjnej przygotowywane są już pierwsze konstrukcje wsporcze, na których wywieszona będzie nowa sieć. Z początkiem marca ruszy rozbiórka torów oraz pierwszego z dwóch peronów - w czasie prac, tak jak obecnie, podróżni wsiądą do pociągów z peronu przy budynku kolejowym - zapowiada Radosław Śledziński z PKP PLK.
Dotychczasową, niską konstrukcję z nieutwardzoną nawierzchnią znajdującą się między torami zastąpi nowa - dłuższa, szersza i wyższa. Podróżni, także mający trudności z poruszaniem się, wygodnie wsiądą do pociągów. Komunikację ułatwią pochylnie. Będą m.in. wiaty, ławki i czytelne oznakowanie. Bezpieczeństwo po zmroku zwiększy jasne oświetlenie. Z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących przewidziano ścieżki naprowadzające z wypukłą fakturą na antypoślizgowej nawierzchni - dodaje rzecznik.
Z nowego peronu podróżni wygodnie wsiądą do pociągów w stronę Wronek i Krzyża Wielkopolskiego jesienią - następnie rozpocznie się przebudowa drugiej części stacji Miały.
Cały czas trwa realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizacja trasy Poznań Główny - Szczecin Dąbie, Podróżni już wygodniej wsiadają do pociągów z nowych peronów w 21 miejscowościach, m.in. w Poznaniu (Wola), Rokietnicy, Szamotułach, Wronkach i Drawskim Młynie, a na Pomorzu Zachodnim m.in. w Szczecinie (Zdunowo), Reptowie i Choszcznie. Łącznie, w ramach inwestycji, podróżni zyskają wygodne perony na ponad 30 stacjach i przystankach.
Na całej, ok. 190 km trasie, etapowo wymieniana infrastruktura kolejowa. Dwa nowe tory z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania są już gotowe m.in. na szlakach Poznań - Wronki, Szczecin Dąbie - Reptowo i Słonice - Choszczno, a jeden m.in. na odcinkach Drawski Młyn - Krzyż Wielkopolski, Reptowo - Stargard i Dolice - Choszczno - dodaje Śledziński.
Ponadto modernizowane są przejazdy kolejowo drogowe, a dla lepszych możliwości przejazdu pociągów postępuje przebudowa mostów i wiaduktów.
Modernizacja ma zwiększyć komfort podróży, podniesie poziom bezpieczeństwa i skrócić czas przejazdu między Poznaniem a Szczecinem. Po uzyskaniu wymaganych certyfikatów najszybsze pociągi pojadą trasą z prędkością 160 km/h poniżej 2 godz. Możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów i uruchomienie dodatkowych połączeń dalekobieżnych i regionalnych. Linia zapewni lepsze warunki przewozu towarów częścią europejskiego korytarza transportowego, prowadzącego z Dolnego Śląska m.in. do zachodniopomorskich portów - przypomina Śledziński.
Projekt "Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny - Szczecin Dąbie" realizowany jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za ok. 4,1 mld zł przy udziale środków Unii Europejskiej z instrumentu "Łącząc Europę" (CEF). Podróżni skorzystają z zasadniczych efektów prac w 2023 r. - kończy.