Reklama
Reklama

Towarowa, kolejowa obwodnica Poznania dla pasażerów. Jak ma wyglądać?

Na zielono stacje istniejące, na czerwono stacje planowane, na niebiesko stacja planowana w ramach PKM | fot. IdP
Na zielono stacje istniejące, na czerwono stacje planowane, na niebiesko stacja planowana w ramach PKM | fot. IdP

Projektowi modernizacji za 1,5 miliarda złotych przyjrzeli się członkowie Inwestycji dla Poznania.

W połowie stycznia PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na przebudowę kolejowej obwodnicy miasta. Miałyby się nią poruszać nie tylko pociągi towarowe (jak obecnie), ale też pasażerskie. - Projekt obejmuje budowę łącznicy Poznań Strzeszyn - Poznań Piątkowo, co usprawni podróże w poznańskim węźle kolejowym. Planowana jest kompleksowa modernizacja łącznie ponad 70 km m.in. torów i sieci trakcyjnej. Umożliwi to przejazdy pociągów pasażerskich z prędkością 100-120 km/h - podali w styczniu kolejarze.

W ramach tej inwestycji ma się pojawić 7 nowych przystanków: Poznań Suchy Las, Poznań Piątkowo, Poznań Naramowice, Poznań Koziegłowy, Poznań Zieliniec, Poznań Kobylepole, Poznań Franowo oraz planowana jest przebudowa przystanku Swarzędz Nowa Wieś.

Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania przeanalizowało dokumenty przetargowe i przyjrzało się każdemu z planowanych przystanków na trasie oraz nowej łącznicy. I tak w Koziegłowach mają powstać dwa perony po 200 metrów i szerokości 4 metrów. Dostaniemy się na nie po schodach lub windą. Jak zwracają uwagę członkowie IdP, nie zadbano tu o dojście do osiedla na północ od torów.

Łącznica, która domknie obwodnicę, powstanie pomiędzy przystankami Poznań Piątkowo i Poznań Strzeszyn. Umożliwi poruszanie się po ringu dookoła Poznania, co wcześniej było niemożliwe.

Pasażerowie mają zyskać dostęp do przystanku Nowa Wieś Poznańska. Co ciekawe, nie jest to przystanek na ringu okalającym Poznań, ale kawałek dalej - na trasie do Swarzędza. Co ciekawe, tu zaplanowano dojście do pobliskich ogródków działkowych.

W ramach inwestycji przystanek kolejowy dla pasażerów zyska Franowo. Perony mają powstać stosunkowo blisko pętli tramwajowej, co pozwoli na przesiadanie się między różnymi środkami transportu. Poznań Kobylepole ma mieć natomiast jeden peron, ale już Poznań Naramowice dwa perony. Kolejny jest przystanek Poznań Piątkowo, choć tu zwrócono uwagę, że nazwa Suchy Las pasowałaby bardziej. Ma się tu pojawić jeden peron. Do kolejnego przystanku Poznań Strzeszyn (po wybudowaniu łącznicy) będzie zaledwie kilkaset metrów.

Jak dobry przykład integracji kolei z transportem ZTM wskazano przystanek Poznań Uniwersytet, na którym pojawią się dwa perony. Bliskość dworca autobusowego jest tu ogromnym atutem. Ostatni przystanek to Poznań Zieliniec, na którym także zaplanowano 2 perony. Pojawią się tu także 4-metrowe ekrany akustyczne.

Więcej szczegółów TUTAJ.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

6℃
2℃
Poziom opadów:
0.5 mm
Wiatr do:
24 km
Stan powietrza
PM2.5
7.10 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro