Reklama
Reklama

Pierwsze tramwaje przejechały dziś nowym wiaduktem nad ul. Lechicką!

fot. PIM

Tramwaje pojawiły się tam w ramach testów obciążeniowych obiektu.

To kolejny ważny moment tej inwestycji - podkreśla Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. W listopadzie, miesiąc wcześniej niż przewidywał harmonogram, przywróciliśmy ruch na ul. Lechickiej, dając kierowcom jednocześnie możliwość przejazdu pod wiaduktami. Na całej trasie zostało już także ułożone torowisko. Zakładamy, że jeszcze w tym półroczu tramwaje pojadą do ul. Błażeja - dodaje.

Jesteś zdolnym fryzjerem? Dołącz do Zespołu Wonderland! Zadzwoń do nas: Salon Poznań tel. 607 608 867, Salon Swarzędz tel. 512 526 525 lub napisz [email protected]
REKLAMA

Próby obciążeniowe to standardowa procedura, która pozwala sprawdzić zgodność wykonania danego obiektu z założeniami projektowymi, jednak takie testy z udziałem tramwajów w Poznaniu to niecodzienny widok. Wyniki wszystkich przeprowadzonych pomiarów zostaną przeanalizowane, byśmy mieli pewność, że jeszcze w tym roku tramwaje będą mogły bezpiecznie wozić tędy pasażerów. Przed nami również testy części drogowej, w których wezmą udział ciężarówki - mówi Marcin Gołek, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Ja podkreślają przedstawiciele PIM, próby obciążeniowe składają się z dwóch etapów: statycznego i dynamicznego. W pierwszym z nich tramwaje ustawiają się na wiadukcie na wskazanych miejscach. W tym czasie pracownicy zespołu pomiarowego dokonują odczytów parametrów odnotowanych przez specjalne czujniki. Podobne działania podejmują po zjeździe pojazdów z wiaduktu, w czasie "odprężenia" konstrukcji - tłumaczą.

Drugi etap to próby dynamiczne - tramwaje przejeżdżają przez obiekt z ustaloną prędkością. W tym czasie także prowadzone są odpowiednie pomiary. Wyniki następnie będą analizowane pod kątem założeń zawartych w projekcie, w celu potwierdzenia bezpieczeństwa obiektu. Dalsze testy trasy tramwajowej zależne są od warunków pogodowych i związanego z nimi postępu prac.

Wiadukt jest elementem węzła komunikacyjnego w rejonie ul. Naramowickiej, Lechickiej i al. Praw Kobiet, którego budowa jest na zaawansowanym etapie. Pod wiaduktem jezdnią w obu kierunkach przejeżdżają już kierowcy. Dostępne są również tzw. łącznice nowego węzła, w tym rondo przy ul. Dworskiej. Od października tuż przed wiaduktem działa tymczasowy przystanek końcowy dla tramwajów korzystających z fragmentu nowej trasy między pętlą Wilczak a ul. Lechicką. Aktualnie prace budowlane koncentrują się na odcinku między nim a ul. Błażeja.

Torowisko na całej trasie zostało ułożone, stanęły również wszystkie słupy trakcyjne. Ponadto została rozwieszona na nich sieć, która już w tym roku będzie zasilać prądem tramwaje - informują urzędnicy PIM. Wykonawca zajmuje się jeszcze m.in. budową nowych przystanków komunikacji miejskiej oraz powstającym wzdłuż trasy układem drogowym. Trwa montaż układu separatorów przy ul. Karpiej, którego zadaniem będzie oczyszczanie wód opadowych z substancji ropopochodnych - dodają.

Według zapowiedzi trasa tramwajowa do ul. Błażeja ma zostać uruchomiona w pierwszym półroczu tego roku. Uruchomienie całego układu drogowego planowane jest na jesień.

Reklama

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

22℃
7℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
13 km
Stan powietrza
PM2.5
7.93 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro