Duże podwyżki opłat za przejazd A2 w Wielkopolsce od poniedziałku. Ile zapłacimy?
O 6.00 rano 10 stycznia zacznie obowiązywać nowy cennik opłat za przejazd autostradą A2 i zdecydowanie nie jest to dobra informacja dla kierowców.
Nie ma roku, by opłaty za przejazd koncesyjnym odcinkiem A2 pomiędzy Nowym Tomyślem i Koninem nie szły w górę. Najbliższa podwyżka czeka nas już w poniedziałek, 10 stycznia. Ile będziemy płacić?
Dziś za przejazd każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków pomiędzy Koninem i Nowym Tomyślem płacimy 23 złote. Od poniedziałku od 6.00 rano będziemy płacić o 2 złote więcej, a więc 25 złotych. Mowa o samochodach osobowych i motocyklach. To już 50 groszy za kilometr. Aż o 3 złote więcej zapłacą pojazdy kategorii II (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami) - zamiast 34 - 37 złotych.
Podniesiono też opłaty za przejazdy pojazdami pozostałych kategorii. O 2 złote więcej zapłacą kierowcy pojazdów kategorii III (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami) - dziś płaci się 52 złote, a będzie 57 złotych. O siedem złotych wzrośnie wysokość opłaty za przejazd pojazdem kategorii IV (pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami) - z 80 do 87 złotych. Ostatnia podwyżka, o 20 złotych, dotyczy pojazdów V kategorii, a więc pojazdów ponadnormatywnych. Dziś opłata wynosi 230 złotych, a będzie 250 złotych.
- Podane stawki zawierają 23 proc. podatku VAT, bowiem opłaty na koncesyjnych autostradach w Polsce są objęte podatkiem od towarów i usług, w przeciwieństwie do publicznych autostrad na których takiego podatku się nie pobiera - podkreśla Autostrada Wielkopolska.
Skąd podwyżka? - Zmiana cen podyktowana jest wzrostem kosztów utrzymania, obsługi kredytów oraz realizacją wieloletniego planu inwestycyjnego. Rosnąca w szybkim tempie i utrzymująca się na najwyższym poziomie od 20 lat inflacja, wzrost cen w sektorze budowlanym oraz cen producenckich przekładają się na wzrost kosztów zarówno utrzymania jak i aktualnie realizowanych i planowanych inwestycji. Według najnowszego szacunku GUS, w grudniu 2021 roku inflacja osiągnęła poziom najwyższy od ponad dwóch dekad - aż 8,6 proc w porównaniu z analogicznym miesiącem roku poprzedniego. Ceny w transporcie rosły w tempie dwucyfrowym, a ich wzrost przekroczył 24 proc. Dodatkowo wskaźnik cen producenckich nieprzerwanie rośnie od 14 miesięcy we wszystkich sekcjach przemysłu, osiągając w listopadzie poziom 13,2 proc. r/r - najwyżej od 10 lat - podaje AW.
Jak podkreśla spółka, musi ona samodzielnie opłacać inwestycje na trasie, jak choćby rozbudowę autostradowej obwodnicy Poznania o trzeci pas ruchu. Inwestycja kosztowała ponad 200 mln złotych i była finansowana ze środków własnych Autostrady Wielkopolskiej. Planowane są kolejne prace, m.in. remont nawierzchni pomiędzy Nowym Tomyślem i Poznaniem zachód, budowa nowej bazy utrzymania we Wrześni, trwają prace planistyczne nad dalszą rozbudową obwodnicy Poznania o 3 pas ruchu na odcinku Poznań Krzesiny - Poznań Wschód.
- Autostrada Wielkopolska pracuje nad wdrożeniem udogodnień dla kierowców podróżujących koncesyjnym odcinkiem A2 w zakresie elektronicznego poboru opłat, przy zastosowaniu odczytu tablic rejestracyjnych, tzw. videotollingu. Będzie to systemem znany już z innych polskich koncesyjnych autostrad oraz zgodny z europejskim standardem. Jak tylko Ministerstwo Infrastruktury wyda zgodę w tym zakresie, zostaną poczynione starania by zrealizować taki projekt bez zbędnej zwłoki i z korzyścią dla wszystkich użytkowników Autostrady Wolności - kończy.
Najpopularniejsze komentarze