Reklama
Reklama

GDDKiA podsumowuje ubiegły rok na wielkopolskich drogach. Jakie plany na 2022?

Droga S11 Poznań Kórnik | fot. GDDKiA Poznań
Droga S11 Poznań Kórnik | fot. GDDKiA Poznań

Jak zapewnia GDDKiA mimo pandemii i nadzwyczajnej sytuacji w 2021 roku, nie był to czas stracony dla branży drogowej.

Mijający rok upłynął na przygotowaniu ponad 300 kilometrów dróg ekspresowych S10 oraz S11, oddaniu do ruchu II etapu obwodnicy Kępna (S11), budowie obwodnic Żodynia, Gostynia, Grzymiszewa oraz Strykowa, jak również przygotowywaniu kolejnych czterech nowych dróg obwodnicowych. Rok 2021 to także okres działań na sieci naszych dróg, obiektach inżynierskich, szeregu prac utrzymaniowych i remontowych. To również poprawa w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego polegająca na zabezpieczeniu prześwitów między obiektami, budowie doświetleń przejść dla pieszych, a także budowie nowych sygnalizacji świetlnych. Ponad siedemdziesiąt kilometrów dróg zyskało nową nawierzchnię oraz powstały nowe ścieżki pieszo-rowerowe. Tak w dużym skrócie można opisać rok 2021 na drogach krajowych Wielkopolski - relacjonuje Alina Cieślak z GDDKiA w Poznaniu.

Kilka inwestycji jest w przygotowaniu. To między innymi droga ekspresowa S10 na terenie województwa wielkopolskiego. Inwestycja została podzielona na dwa zadania. Pierwsze to odcinek Piła - Wyrzysk o długości około 28 km. 15 grudnia br. złożyliśmy wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU), która ostatecznie zatwierdzi przebieg S10 na tym odcinku - informuje rzeczniczka. Drugi odcinek S10 na terenie województwa to obwodnica Wyrzyska o długości ok 8 km. Wyłoniliśmy wykonawcę Koncepcji programowej dla dobudowy drugiej jezdni obwodnicy wraz z dokumentacją geologiczno-inżynierską oraz materiałami do wniosku o DŚU. Planowany termin zakończenia prac projektowych to III kw. 2022 r. - tłumaczy Cieślak.

Ponadto ponad 270 km S11 od granicy woj. zachodniopomorskiego i wielkopolskiego do końca obwodnicy Kępna jest na etapie opracowywania dokumentacji projektowej.
Dla odcinków Szczecinek - Piła, Ujście - Oborniki, Oborniki - Poznań wraz z obwodnicą Obornik oraz Ostrów Wielkopolski - Kępno złożone zostały wnioski o wydanie DŚU.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego ustali przebieg przyszłej drogi ekspresowej. Dopiero wtedy, mając zapewnione finansowanie inwestycji, będziemy mogli ogłosić przetargi na wyłonienie wykonawców w systemie Projektuj i buduj - podkreśla rzeczniczka.

W 2022 roku GDDKiA zamierza też złożyć wniosek o wydanie DŚU dla kolejnego odcinka S11 Kórnik - Ostrów Wielkopolski. W planach jest też rozbudowa drogi krajowej nr 25 na odcinku Konin - Kalisz - Ostrów Wielkopolski. Obejmuje rozbudowę istniejącego odcinka drogi krajowej i dostosowanie jej do parametrów drogi klasy GP (drogi głównej ruchu przyspieszonego) o przekroju dwujezdniowym.

Osiem obwodnic wielkopolskich miast zostało ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Cztery z nich znajdują się w realizacji. Dla obwodnic Żodynia, Grzymiszewa, Gostynia i Strykowa zostały zawarte umowy z wykonawcami na projekt i budowę. Aktualnie trwa postępowanie przetargowe na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Koźmina Wielkopolskiego.

W przygotowaniu są też obwodnice. Dla Obwodnicy Kamionnej 31 sierpnia 2021 roku podpisana została umowa na wykonanie Koncepcji programowej wraz z materiałami do wniosku o DŚU. 27 sierpnia ubiegłego roku podpisana została umowa na opracowanie dokumentacji dla budowy obwodnicy Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa w ciągu drogi krajowej nr 15. Wykonawca ma 36 miesięcy na wykonanie zadania.

W ramach Programu budowy 100 obwodnic realizowana będzie również obwodnica Kalisza. Wniosek o wydanie DŚU GDDKiA planuje złożyć w drugiej połowie 2022 roku.

Jak wymieniają przedstawiciele GDDKiA w ubiegłym roku zrealizowanych zostało 65 zadań na sieci. Do najbardziej istotnych należało:
- remont S11 na odcinku Poznań - Kórnik,
- rozbudowa DK22 na odcinku Podgaje - granica woj. wielkopolskiego i pomorskiego,
- budowa ciągu pieszo-rowerowego w ciągu DK25 w m. Kotowskie,
- budowa dziewięciu sygnalizacji świetlnych na drogach krajowych nr 11, 15, 32, 36, 92,
- budowa 125 doświetleń przejść dla pieszych w ciągu dróg krajowych nr 10, 11, 12, 24, 25, 32, 36, 72, 83, 92, które sukcesywnie są realizowane.

Realizacja większości z nich zakończyła się w 2021 roku, a realizacja niektórych kontynuowana będzie w obecnym roku.
Jeśli chodzi o budowę obiektów mostowych - zrealizowano:
Remontu wiaduktu w ciągu drogi krajowej nr 11 nad linią PKP w m. Pleszew,
Remont kładki dla pieszych przez rzekę Ciemną, w ciągu drogi krajowej nr 12, w miejscowości Gołuchów.

Z kolei na ukończeniu są:
- Rozbudowa mostu przez rzekę Mogilnica w ciągu drogi krajowej nr 32 w miejscowości Kotowo - zakończenie druga połowa maja 2022 r.
- Rozbudowa mostu przez rzekę Obra w ciągu drogi krajowej nr 12 w miejscowości Jaraczewo - zakończenie do końca marca 2022 r.
- Remont kładki pieszo-rowerowej nad drogą krajową nr 92 w m. Siedlec - zakończenie do 15 czerwca 2022 r.
- Rozbudowa mostu przez rzekę Gwda w ciągu drogi krajowej nr 10 w miejscowości Piła - zakończenie połowa 2023 r.
- Budowa wiaduktu przez linię KWB w ciągu drogi krajowej nr 25 w m. Honoratka -zakończenie do końca czerwca 2023 r.

Otworzyliśmy także oferty na dotyczące rozbudowy mostu przez rzekę Gwda i mostu przez rzekę Noteć w ciągu drogi krajowej nr 11 w miejscowości Ujście - kończy rzeczniczka.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

8℃
0℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
17 km
Stan powietrza
PM2.5
12.46 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro