Reklama
Reklama

140 mln zł kary dla Kaufland Polska za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej i wprowadzanie klientów w błąd

fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe

Karę nałożył prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Decyzje zapadły pod koniec grudnia, ale upubliczniono je w poniedziałek. Pierwsza to kara nałożona na Kaufland Polska Markety w wysokości prawie 124 mln złotych za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Chodzi o relacje spółki z dostawcami produktów rolnych i spożywczych. - Przedsiębiorca ustalał warunki współpracy z niektórymi z nich już po rozpoczęciu danego roku. W takich sytuacjach, przy przedłużających się negocjacjach umowy na kolejny rok, dostawca nie wiedział, na jakich warunkach realizował dostawy w okresie od początku roku do dnia podpisania umowy. W nowym kontrakcie często wprowadzane były dodatkowe rabaty lub spółka podwyższała wysokość dotychczasowych, a dostawcy musieli zapłacić wyrównanie z tego tytułu. W praktyce oznaczało to wsteczne obniżenie już zapłaconej ceny sprzedaży produktów do sieci Kaufland za okres od początku roku do dnia podpisania nowej umowy - informuje UOKiK. Kolejna sprawa to pobieranie od niektórych dostawców dodatkowych rabatów, o których nie było mowy w umowie.

- Praktyka dotycząca negocjacji umowy po rozpoczęciu roku dotyczyła ponad 800 kontrahentów w latach 2018-2020, z czego 72 musiało zapłacić niekorzystne dla siebie wyrównanie na łączną kwotę blisko 37 mln zł. Z kolei nieuczciwe wsteczne rabaty zostały uzyskane od 176 dostawców na łączna kwotę ponad 30 mln zł. Poszkodowane podmioty w dużej mierze były małymi i średnim przedsiębiorcami, a także gospodarstwami rolnymi i grupami producentów. Były to m.in. zakłady mięsne, spółdzielnie mleczarskie, producenci słodyczy, piekarnie, przetwórcy owoców i warzyw, ryb, producenci napojów, przekąsek, czy produktów zbożowych - dodaje.

Druga decyzja dotyczy kary w wysokości 13,2 mln złotych dla Kaufland Polska Markety za błędne oznakowanie warzyw krajem pochodzenia. - Kontrole Inspekcji Handlowej potwierdziły, że w sklepach sieci Kaufland Polska Markety systematycznie dochodzi do sytuacji, w których na wywieszkach warzyw przekazywane są nieprawdziwe informacje na temat ich pochodzenia geograficznego. Inspektorzy porównywali dane na sklepowych wywieszkach z tymi na opakowaniach zbiorczych lub jednostkowych oraz w dokumentach dostawy. Przykładowo, marchew w sklepie w Kaliszu miała pochodzić z Polski, jak wynikało z wywieszki, a na opakowaniu zbiorczym widniała Holandia; w placówce w Brzegu ziemniaki, zgodnie z wywieszką, miały być z Polski, a na opakowaniu zbiorczym - z Niemiec; cebula w sklepie w Dębicy - na wywieszce widniał kraj pochodzenia Polska, na opakowaniu zbiorczym - Niemcy; kapusta biała w placówce w Gdańsku - zgodnie z wywieszką - miała pochodzić z Polski, a opakowanie zbiorcze informowało, że jest z Macedonii.

Spółka dostała nakaz zaniechania stosowania takich praktyk. Decyzje nie są prawomocne i spółce przysługuje prawo odwołania się od nich do sądu.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Przed nami kolejna zimna noc, jest ostrzeżenie meteo
10℃
2℃
Poziom opadów:
8.1 mm
Wiatr do:
22 km
Stan powietrza
PM2.5
11.62 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro