Reklama

Autostrada Wielkopolska: "wymieniono już milion metrów kwadratowych nawierzchni"

fot. Autostrada Wielkopolska
fot. Autostrada Wielkopolska

W planach są już kolejne zabiegi remontowe.

Autostrada Wielkopolska to najdłuższy i najbardziej eksploatowany odcinek autostradowy w Polsce. Średni dobowy ruch pojazdów wynosi 30 tysięcy samochodów, a na obwodnicy Poznania przekracza nawet 100 tysięcy pojazdów. Duża część z nich to transport ciężki, co w naturalny sposób wpływa na zwiększone zużycie nawierzchni i konieczność remontów.

TEJ! Zasługujesz na jesienny relaks. Linea Mare***** nad morzem to idealne miejsce na wypoczynek wśród sosnowych lasów. Odkryj spokój i komfort w wyjątkowym otoczeniu.
REKLAMA

Jak przekazują przedstawiciele Autostrady Wielkopolskiej do tej pory, nie licząc węzłów, wymieniono już kilkukrotnie nawierzchnię na liczącym ponad 150 km odcinku A2 między Nowym Tomyślem a Koninem oraz wyremontowano 138 mostów i wiaduktów drogowych. W latach 2019 - 2020 dobudowano także 16 kilometrów 3 pasa obwodnicy Poznania.

Planowane na 2022 rok inwestycje to kontynuacja wieloletnich planów remontowych na autostradzie, na której rozpocznie się remont nawierzchni pomiędzy węzłami Nowy Tomyśl - Poznań Zachód. Dodatkowo przebudowane zostaną dwa mosty, które służą kierowcom od ponad 30 lat. Kontynuowane będą też gruntowne remonty budynków toalet przy autostradzie, a w kolejnych latach dobudowa 3 pasa ruchu na odcinku Poznań Krzesiny - Poznań Wschód
- informuje Anna Ciamciak, rzecznik Autostrady Wielkopolskiej S.A..

Planowane na przyszły rok inwestycje wpisują się w ramy długoletniego planu działań remontowych. Tylko w kończącym się roku modernizowane były aż 3 węzły autostradowe: Września, Rzepin i Torzym. W każdym z tych miejsc wymieniono warstwę ścieralną nawierzchni oraz częściowo jej warstwę wiążącą. Poprawione zostało też oznakowanie poziome i tablice drogowskazowe.

Inwestycje i remonty wynikają nie tylko z naturalnego zużywania się jezdni, ale także z konieczności odpowiedzi na potrzeby kierowców i podróżnych W dzisiejszej rzeczywistości autostrada jest coraz mniej prostym produktem, a coraz bardziej usługą. Usługą sprawnego, bezpiecznego i wygodnego przejazdu na którą składa się dobra nawierzchnia, wysoki standard utrzymania zimowego, czyste, zadbane, atrakcyjne miejsca odpoczynku i parkingi, , ekologiczne oświetlenie oraz przede wszystkim wszystkie możliwe rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo na drodze. Tego oczekują od nas kierowcy i to pragniemy im zapewniać
- podkreśla Krzysztof Andrzejewski, członek Zarządu Spółki Autostrada Wielkopolska S.A.

Realizacja zaplanowanego remontu odcinka Nowy Tomyśl - Poznań Zachód oznacza w praktyce, że nawierzchnia na asfaltowym fragmencie autostrady (od Nowego Tomyśla do Konina) zostanie całkowicie wymieniona już kolejny raz podczas trwania koncesji. Do tego, co dwa lata, odnawiane jest całe oznakowanie poziomie, czyli w sumie 900 kilometrów białych linii. Wykorzystuje się do tego specjalistyczną farbę z mikrokulami odblaskowymi, które poprawiają widoczność - tłumaczy rzeczniczka.

Bezpieczeństwo to dla nas priorytet, dlatego wszystkie remonty i inwestycje muszą realizować ten cel. Zmodernizowaliśmy 150 kolumn SOS przy autostradzie, które pozwalają na komunikację w przypadku sytuacji awaryjnych. Zainstalowaliśmy także nowoczesny system oświetlenia LED na autostradowej obwodnicy Poznania. Jest nie tylko bardziej ekologiczne od tradycyjnego oświetlenia sodowego, ale pozwala także między innymi na regulowanie natężenia światła, aby dostosować je do aktualnych warunków drogowych. Na przykład w przypadku pogorszenia pogody (śnieżyca, ulewa itp.) lub utrudnień w ruchu (wypadek), system pozwala na silniejsze oświetlenie drogi. Podobne plany mamy związane z całym oświetleniem wzdłuż autostrady. - dodaje Sebastian Joachimiak, członek Zarządu Spółki Autostrada Wielkopolska S.A.

Poprawie bezpieczeństwa służy też system zarządzania ruchem na obwodnicy Poznania. To między innymi 9 wielkoformatowych tablic elektronicznych oraz ponad 40 znaków kontroli poszczególnych pasów ruchu. Informują one na bieżąco kierowców o sytuacji na autostradzie i pozwalają na szybkie ostrzeżenie o ewentualnym wypadku czy wyznaczonym objeździe. Dodatkowo system wyposażony jest też w zestaw zintegrowanych kamer, które monitorują sytuacje i ostrzegają przed niebezpiecznymi sytuacjami, jak na przykład pojazdem jadącym pod prąd czy osobach pieszych na drodze. Pozwala to na szybką reakcję wszystkich służb autostradowych - dodaje Ciamciak .


Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

10℃
1℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
10 km
Stan powietrza
PM2.5
14.30 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro