Podsumowano sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego. Drastyczny spadek liczby wypożyczeń
ZTM tłumaczy to przesiadką mieszkańców na prywatne rowery i hulajnogi.
- W zakończonym sezonie wypożyczono rowery miejskie 320.497 razy. To mniej w porównaniu do sezonu 2020 o ok. 40 proc. Na taki wynik złożyło się wiele czynników, takich jak coraz powszechniejsze korzystanie z innych niż rowery miejskie, indywidualnych form przemieszczania się (hulajnogi, skutery i inne) oraz masowa przesiadka na rowery prywatne - wyjaśnia Zarząd Transportu Miejskiego.
Dodatkowym wytłumaczeniem dla ZTM jest kiepska pogoda na początku sezonu. - W marcu pogoda bardziej przypominała zimę niż wiosnę, co też miało wpływ na chęć do jazdy rowerem, natomiast w kwietniu przemieszczanie się było mocno ograniczone ze względu na pandemię Covid-19 - dodaje.
Istotne z pewnością jest to, że skończyły się darmowe przejazdy rowerami miejskimi przez 20 minut dla osób, które nie posiadają biletu okresowego ZTM. Wcześniej płacić trzeba było od 21. minuty wypożyczenia. W tym sezonie osoby, które nie mają biletu okresowego ZTM, musiały płacić już od pierwszej minuty - złotówkę za pierwsze pół godziny. - Dzięki wprowadzeniu tej symbolicznej opłaty udało się odwrócić negatywny trend malejących wpływów do budżetu miasta z wypożyczeń PRM. W sezonie 2020 wpływy te wyniosły prawie 440 tys. zł, a we właśnie zakończonym - prawie 640 tys. zł - podkreśla ZTM.
- Spadek liczby wypożyczeń jest stałym trendem począwszy od roku 2019. Można powiedzieć, że PRM padł ofiarą własnego sukcesu. Po rekordowym sezonie 2018 wiele osób przekonało się do zdrowych i ekologicznych dojazdów rowerem, ale też mnóstwo użytkowników zmieniło rower miejski na prywatny. W dużej mierze wpływ na taki stan miał także znaczący rozwój infrastruktury rowerowej w Poznaniu w ostatnich latach - mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Choć w Poznaniu w tym sezonie zanotowano mniej wypożyczeń, do PRM dołączyło więcej użytkowników niż rok temu. Dokładnie 16 131 osób. To o prawie 2 tysiące więcej.
- W przyszłym roku PRM zostanie rozbudowany o kolejnych 7 stref roweru IV generacji, w których znajdzie się dodatkowych 87 rowerów. Lokalizacje nowych stref są obecnie uzgadniane. Rok 2022 będzie ostatnim rokiem obowiązywania umowy z obecnym Operatorem, dlatego Zarząd Transportu Miejskiego już od kilku miesięcy prowadzi intensywne prace analityczne, które dadzą odpowiedź w jakim kierunku i w jakiej formie zostanie zaproponowane funkcjonowanie systemu rowerów publicznych w przyszłości.
Stacje, z których korzystano najczęściej w zakończonym sezonie to Kórnicka, Półwiejska i Most Teatralny (stacje 3G) oraz Kórnika, Półwiejska i Plac Wiosny Ludów (stacje 4G). Najczęściej pokonywane trasy to Junikowo - Plewiska Miętowa (714), os. Sobieskiego - UAM Pływalnia (540) oraz Kórnicka - Zielona (468).
Najpopularniejsze komentarze