Koleje Wielkopolskie zapytały pasażerów o jakość świadczonych usług. Nie jest dobrze
Badanie przeprowadzono w październiku i wzięło w nim udział 1700 osób.
Taka ankieta jest przeprowadzana każdego roku, z wyjątkiem roku ubiegłego, gdy przez pandemię badań nie prowadzono. Pasażerów pytano między innymi o cel podróży. 60 procent pasażerów odpowiedziało, że pociągiem dojeżdża do szkoły lub do pracy. - Wyjątek stanowią podróżni na odcinku Poznań - Kępno/Kalisz oraz Leszno - Ostrów Wlkp., gdzie ponad jedna trzecia osób podróżuje w innych celach prywatnych - podają Koleje Wielkopolskie. Znacząco wzrosła liczba pasażerów, którzy wybierają pociąg jako środek transportu w celu wypoczynkowym. W roku 2019 było to 4 procent ankietowanych, a w tym roku już 14 procent.
Pasażerowie na dworzec przeważnie docierają pieszo - tak deklaruje 49 procent pytanych. 28 procent przyjeżdża samochodem, a 12 procent innymi środkami komunikacji miejskiej. Odnotowano wzrost osób, które na dworzec dostają się rowerem - z 6 procent w 2019 roku do 10 procent w tym roku. - Przyglądając się szczegółowo tej tendencji, warto odnotować, że na wielu odcinkach linii rowerem do swojej stacji dociera nawet kilkanaście procent podróżnych. Są to linie do Wągrowca, Wolsztyna, Piły, Leszna, a także odcinki Leszno - Ostrów Wlkp. i Leszno - Zbąszynek (tu aż 20%).
Co jest dla pasażerów najważniejsze? Częstotliwość połączeń. Taką odpowiedź wskazało 60 procent pytanych. Kolejne odpowiedzi to czas podróży (27 procent) i bliska lokalizacja stacji (22 procent). Z jakiej formy zakupu biletu pasażerowie korzystają najczęściej? 29 procent wskazało, że kupuje bilety przez aplikację na smartfonie, 23 procent w kasie biletowej, a 20 procent przez internet.
- Niezmiennie największym uznaniem cieszy się wśród podróżnych uprzejmość i kompetencja obsługi pociągu - w badaniach zdobyła aż 98 procent ocen dobrych i bardzo dobrych, wysoko oceniane są też: bezpieczeństwo i czystość w pociągu. Kolejny pozytywny wynik uzyskaliśmy pytając o czas przejazdu pociągami Kolei Wielkopolskich w porównaniu z podróżą innym środkiem transportu (samochodem, autobusem). Aż 70 procent ankietowanych ocenia go dobrze i bardzo dobrze. Największy wzrost pozytywnych ocen czasu przejazdu odnotowaliśmy na linii Leszno - Zbąszynek, z 26 na 50 procent opinii bardzo dobrych - podają KW.
Choć 70 procent ankietowanych ocenia czas podróży dobrze lub bardzo dobrze, jest to wynik gorszy od tego z 2019 roku. W listopadzie 2019 dobrze lub bardzo dobrze czas podróży oceniało 91 procent podróżnych. Tego samego roku ocenę dostateczną wystawiło w tym zakresie KW 8 procent podróżnych. Dziś ocenę dostateczną zdecydowało się wystawić aż 20 procent podróżujących Kolejami Wielkopolskimi. Wzrosła też liczba ocen złych i bardzo złych. W 2019 roku ocenę złą wystawił 1 procent pytanych. Dziś to już 7 procent. W 2019 roku bardzo źle czasu przejazdu nie ocenił nikt. Dziś to 3 procent ankietowanych.
Jeszcze gorzej jest w przypadku dostosowania rozkładu jazdy do oczekiwań pasażerów. - Na większości z badanych odcinków linii, zapytani o opinię na temat obecnego rozkładu jazdy, podróżni najczęściej wystawiają ocenę dostateczną. Ma to zapewne związek z wieloma utrudnieniami w postaci realizowanych prac modernizacyjnych przez zarządcę infrastruktury oraz ograniczeniami w kursowaniu pociągów w okresie pandemii - wyjaśniają KW.
Jedynie 5 procent pytanych ocenia obecny rozkład jazdy bardzo dobrze. 25 procent wystawiło ocenę dobrą. To ogromny spadek w stosunku do ostatniego badania. W 2019 roku ocenę bardzo dobrą wystawiło 23 procent badanych, a dobrą 51 procent badanych. Dziś na ocenę dostateczną zdecydowało się 41 procent pasażerów, a w poprzednim badaniu było to jedynie 20 procent. Znacznie wzrosły oceny złe i bardzo złe. Źle rozkład jazdy ocenia dziś 19 procent pytanych (6 procent w 2019 roku), a bardzo źle 10 procent (0 procent w 2019 roku).
Najpopularniejsze komentarze