Reklama
Reklama

3 podstawowe zasady bezpiecznych płatności w internecie

Prowadzisz sklep internetowy? Twoim obowiązkiem jest zapewnienie klientom bezpiecznych płatności online. Stosowanie się do odpowiednich norm i przepisów zmniejsza ryzyko wycieku wrażliwych danych, a ponadto buduje pozytywny wizerunek firmy i zaufanie kupujących.

Zgodność ze standardami PCI DSS

PCI DSS (ang. Payment Card Industry Data Security Standard) to standard bezpieczeństwa, który powinna spełniać każda firma przetwarzająca dane posiadaczy kart płatniczych. Obecnie wiele przedsiębiorstw przechodzi na cyfrowy sposób prowadzenia działalności, co związane jest m.in. z pandemią koronawirusa. W tej sytuacji zapewnienie zgodności ze standardami PCI jest szczególnie istotne. Wielu klientów rezygnuje z płatności gotówką i decyduje się na sfinalizowanie transakcji za pomocą karty płatniczej, robiąc również zakupy online. Zgodność ze Standardem Bezpieczeństwa Danych w Branży Kart Płatniczych zwiększa ochronę danych klientów oraz wzmacnia bezpieczeństwo firmy i jej odporność na ataki hakerów. W razie incydentów wycieku danych przedsiębiorca ma też jasny plan postępowania.

Sprawdzeni operatorzy płatności online

Przedsiębiorcy prowadzący sklep internetowy muszą wybrać operatora płatności online. Teoretycznie mogliby przyjmować wyłącznie płatności dokonywane tradycyjnym przelewem i za pobraniem, jednak w praktyce takie rozwiązanie i brak wyboru sposobu sfinalizowania transakcji często zniechęca klientów do zakupów. Poszukując operatora, warto wziąć pod uwagę takie kwestie, jak koszt prowizji i aktywacji, obsługiwane rodzaje kart płatniczych oraz usługi dodatkowe. Istotne znaczenie ma także platforma, na której prowadzony jest sklep i oczywiście stosowane zabezpieczenia chroniące dane klientów. Sprawdzony operator płatności online to gwarancja, że nie dostaną się one w niepowołane ręce.

Przestrzeganie zasad RODO

Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych zostało wprowadzone 25 maja 2018 roku w celu zapewnienia większego bezpieczeństwa danych osobowych przetwarzanych przez różnego rodzaju podmioty. Według zawartych w nim przepisów, w polityce prywatności sklepów internetowych powinny być umieszczone informacje o dokładnym zakresie pozyskiwania danych osobowych i sposobie ich przechowywania, a także prawie do żądania ich usunięcia oraz działaniach podejmowanych w razie włamania do systemu i kradzieży tych danych.

Właściciele sklepów internetowych, jako administratorzy danych osobowych swoich klientów, powinni nie tylko przestrzegać zasad RODO, ale też w razie potrzeby odbywać w tym zakresie odpowiednie szkolenia. Prawidłowe przetwarzanie danych ogranicza ryzyko ich wycieku, a co za tym idzie - zwiększa bezpieczeństwo transakcji.

Coraz więcej Polaków robi zakupy przez internet

Według raportu "E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska", aż 73% internautów robi zakupy online. Osoby, które preferują zakupy stacjonarne wskazują zaś, że do skorzystania z oferty sklepów internetowych mogłyby ich zachęcić m. in. bezpieczniejsze formy płatności[1]. Specjaliści przewidują ponadto, że w najbliższych latach wartość rynku e-handlu ma wzrosnąć o 12%[2]. Warto więc zadbać o zapewnienie klientom bezpiecznych płatności. Odpowiednie działania podjęte w tym zakresie zwiększają wiarygodność firmy, ale też mogą zachęcić niezdecydowane osoby do dokonania zakupów.

Jakie płatności online są najbardziej popularne?

Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego i musisz zdecydować jakie formy płatności udostępnić klientom, warto postawić na te najbardziej popularne, a więc BLIK, przelewy online i płatności kartą.[3] Osoby robiące zakupy przez internet korzystają ponadto z przelewów tradycyjnych, PayPal oraz Portfela Elektronicznego, jednak te metody płatności cieszą się nieco mniejszym zainteresowaniem. Warto pamiętać, że umożliwienie klientowi wyboru sposobu opłacenia zakupów pozytywnie wpływa na wizerunek firmy i może sprawić, że kupujący ponownie zdecyduje się na skorzystanie z naszej oferty.

[1] https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/e-commerce-w-polsce-2020.html

[2] https://www.pwc.pl/pl/publikacje/liderzy-e-commerce-o-rozwoju-handlu-cyfrowego.html

[3] https://tpay.com/o-tpay/blog/ulubione-metody-platnosci-online

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

9℃
2℃
Poziom opadów:
4.4 mm
Wiatr do:
23 km
Stan powietrza
PM2.5
10.10 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro