By mieszkańcy nie stali w korkach. Jaki mają na to pomysł władze w Buku i Gnieźnie?

Korki - to problem wielu miast na świecie, ale coraz częściej muszą się z nimi zmierzyć znacznie mniejsze miejscowości. Jednym ze skutecznych rozwiązań są jest budowa węzłów przesiadkowych wspierana ze środków unijnych.

Ich idea jest banalnie prosta. Mieszkańcy mają dojeżdżać do węzła przy stacji kolejowej i przesiąść się na pociąg. Przy węzłach powstają ścieżki rowerowe z wiatami rowerowymi, ale również wiaty przystankowe czy parkingi dla kierowców. Bo z terenu Metropolii Poznań już w kilkanaście minut można dojechać do centrum stolicy Wielkopolski. Podróż samochodem jest znacznie dłuższa i droższa. A wszystko to dzięki 61 parkingom Park&Ride, 84 parkingom Bike&Ride, 124 km ścieżek rowerowych, dojazdowych do węzłów.

Dlatego powstał niedawno węzeł przesiadkowy w Buku, z którego codziennie korzystają setki mieszkańców. Najpierw wybudowano ścieżkę rowerową, która łączy sołectwa bezpośrednio z węzłem przesiadkowym. Stworzono parking dla samochodów i wiaty dla rowerów, które każdego dnia pękają w szwach. Bo mieszkańcy w ten sposób codziennie dojeżdżają do pracy czy szkoły.

Podobnie jest w Gnieźnie, gdzie całe Centrum Przesiadkowe powstało w bezpośrednim sąsiedztwie dworca PKP. Tu oprócz infrastruktury dla rowerzystów, wybudowano dworzec autobusowy. Pojazdy odjeżdżają do sąsiednich gmin z 6 nowoczesnych peronów. Mieszkańcy do Centrum Przesiadkowego mogą dojechać również sami - niedaleko powstał parking na kilkadziesiąt samochodów. Można również skorzystać z roweru miejskiego - to zupełna nowość w Gnieźnie.

Więcej na temat węzłów przesiadkowych w najnowszych odcinku magazynu Zmieniamy Wielkopolskę (odc. 45)


Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Takiej pogody nie mieliśmy w Wielkanoc od dawna!
16℃
4℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
19 km
Stan powietrza
PM2.5
5.34 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro