Reklama
Reklama

Obrotowa linia tramwajowa w centrum miasta?

Pomysł stworzenia specjalnej linii tramwajowej jeżdżącej dookoła centrum jest znany od dawna. Jej przydatność ma w końcu wykazać analiza, na którą przetarg przygotowuje ZTM. Jeżeli linia "centrum" może ruszyć nie wcześniej, niż po zakończeniu remontu Kaponiery w 2012 r.

Radny Jakub Jędrzejewski z PO postuluje stworzenie linii "centrum" od 2 lat. Tramwaj ten miałby jeździć w kółko wokół śródmieścia, zachęcając kierowców do pozostawienia samochodów na parkingach wokół centrum. - Parkingów buforowych w Poznaniu jeszcze tak naprawdę nie mamy. - przyznaje radny w rozmowie z Epoznan.pl. - Chodzi o to, aby zaczęła się prawdziwa dyskusja o ruchu samochodowym w centrum. - dodaje.

Leć z całą rodziną bezpośrednio z Poznania do Dubaju i odkryj to miasto. Przeżyj przygody w słońcu, oddaj się zakupowemu szaleństwu i sztuce kulinarnej. Z Poznania przez Dubaj w ponad 150 kierunków!
REKLAMA


Główny cel linii "centrum" to rozładowanie ruchu na pierwszej ramie komunikacyjnej miasta. - Istnieją cztery różne warianty trasy. To, który jest najlepszy, wyniknie z analizy. - mówi radny Jędrzejewski. - Analiza tej linii jest wpisana w budżet miasta. Dzisiaj do urzędu miejskiego trafia projekt przetargu na jej sporządzenie. Jeżeli zostanie przyjęty bez zmian, to można go ogłosić. - mówi dyrektor ZTM Zbigniew Rusak.

- Głównym celem tego pomysłu jest odciążenie ruchu samochodowego w centrum. Analiza wykaże, czy taki rzeczywiście byłby jego efekt. - zastrzega dyrektor ZTM. Radny Jakub Jędrzejewski: - Jeżeliby wynikało z analizy, że taka linia nie jest skutecznym środkiem, może warto by się zastanowić nad wprowadzeniem ulgowego biletu MPK za okazaniem dowodu rejestracyjnego.

Analiza ma m.in. pokazać, czy tramwaj jeżdżący co 10 minut wokół centrum nie będzie za duzym obciążeniem dla zakorkowanych węzłów komunikacyjnych, takich jak Most Teatralny i Rondo Śródka. Trzeba by rozwiązać problem wymiany motorniczych. Zbliżają się też utrudnienia związane z inwestycjami przed Euro 2012. - Na pewno uruchomienie linii centrum przed zakończeniem modernizacji Kaponiery nie jest możliwe. - mówi Zbigniew Rusak.

Czy miejscy radni, chcąc zachęcić kierowców do podróżowania tramwajami, nie powinni bardziej zdecydowanie przesuwać środków w budżecie z dróg na nowe torowiska? - W kuluarach są takie dyskusje, ale budżet na rok 2010 jest już zamknięty. Nowy budżet będzie ustalać kolejna rada miasta, po wyborach. - odpowiada Jakub Jędrzejewski.

Najbliższe "twarde" inwestycje ZTM w sieć tramwajową to przedłużenie PST do Dworca Zachodniego, biegnąca częściowo pod ziemią linia na Franowo i przebudowa torowisk na Ogrodach, ul. Przybyszewskiego i ul. Grunwaldzkiej. Wszystkie mają być zakończone w 2012 r. W tym samym czasie Zarząd Dróg Miejskich ma się uporać z przebudową Kaponiery i ul. Roosevelta. Wciąż trwają też przygotowania do budowy torów tramwajowych z pętli Zawady do dworca Poznań Wschód. Ten projekt ma być zrealizowany do 2014 r. Nie ma na razie określonego harmonogramu prac dla tramwajów na ul. Ratajczaka, Naramowicach , czy ul. Szelągowskiej.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Niebezpieczna pogoda. IMGW przyspiesza ważność ostrzeżenia!
23℃
13℃
Poziom opadów:
2.2 mm
Wiatr do:
19 km
Stan powietrza
PM2.5
6.21 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro