Reklama
Reklama

UOKiK ukarał firmę nadzorującą parkingi przy sklepach Biedronka i Aldi

Zdjęcie ilustracyjne | fot. Czytelnik / archiwum
Zdjęcie ilustracyjne | fot. Czytelnik / archiwum

Na firmę nałożono 150 tysięcy złotych kary.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływały skargi od klientów sklepów Biedronka i Aldi, którzy przyjeżdżali na zakupy samochodami i parkowali pod marketami. Konkretnie chodzi o parkingi, którymi zarządzała firma TD System. - Parkowanie przez pierwsze 60 lub 90 minut było bezpłatne, pod warunkiem że konsument pobrał bilet parkingowy i umieścił go za przednią szybą. Jeśli tego nie zrobił, zarządca parkingu naliczał opłatę w wysokości 90 zł albo 150 zł - podaje UOKiK.

PROMOCJA! Umów się na sobotę lub poniedziałek 21 i 23.12, a do każdej wizyty scaling GRATIS! dr ELŻBIETA SMOLAK Centrum Stomatologii NOVODENT os. Lecha 15 A.
REKLAMA

- Ze skarg wynikało, że opłata dodatkowa nakładana była, gdy nie minął czas przeznaczony na bezpłatne parkowanie. Wezwanie otrzymywały osoby, które pobrały bilet parkingowy, lecz nie umieściły go za przednią szybą pojazdu. Działo się to z różnych przyczyn, np. konsument odruchowo włożył bilet do portfela i poszedł zrobić zakupy, nie zdążył wrócić z parkometru przed wystawieniem wezwania, bilet zsunął się na siedzenie itp. Takie postępowanie przedsiębiorcy wzbudziło wątpliwości Prezesa UOKiK - dodaje.

W toku postępowania ustalono, że spółka TD System odmawiała anulowania wezwań do uiszczenia opłat za brak biletu parkingowego, choć konsument pobrał bilet, ale nie umieścił go za szybą. - Nie kwestionujemy wprowadzenia wymogu pobrania biletu na parkingach przed sklepami, ale brak uczciwego i rzetelnego traktowania konsumentów, którzy zgłosili reklamację i byli w stanie udowodnić, że pobrali bilet. W takiej sytuacji przedsiębiorca powinien umożliwić konsumentom złożenie wyjaśnień i uwzględniać reklamacje. Tymczasem udowodnienie przez klienta, że pobrał bilet i robił zakupy w danym sklepie nie stanowiło podstawy do anulowania opłaty - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Firma TD System odpowiadała klientom, ale nie analizowała wiadomości od klientów. Wszyscy dostawali taką samą odpowiedź sprowadzającą się do stwierdzenia, że "złamali regulamin".

- Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stwierdził, że spółka TD System odmawiając uznania zasadnych reklamacji naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożył na nią karę finansową w wysokości 150 tys. zł (150 774 zł). Przedsiębiorca poinformuje o decyzji osoby, którym nie anulował wezwań do zapłaty i zamieści informację na stronie internetowej. Konsumenci na podstawie ustawy o nieuczciwych praktykach rynkowych mogą dochodzić od TD System zwrotu opłaty, powołując się na decyzję Prezesa UOKiK - zaznaczają urzędnicy.

Obecnie TD System nie zarządza już parkingami przy Aldich, a za parkingi przy Biedronkach odpowiada właściciel sieci - Jeronimo Martins Polska. Decyzja nie jest prawomocna.

Już latem ubiegłego roku pisaliśmy, że UOKiK przygląda się pobieraniu opłat na parkingach przed sklepami. A płacić za parkowanie przy niektórych swoich obiektach każą m.in. sieci Biedronka, Aldi, Lidl czy Auchan. Na naszym portalu wielokrotnie pisaliśmy o skargach czytelników na opłaty parkingowe. Czytelnicy tłumaczyli, że nie wiedzieli o konieczności uiszczenia zapłaty, a zarządca parkingu ukarał ich "mandatem" w wysokości około 100 złotych.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

11℃
8℃
Poziom opadów:
2.2 mm
Wiatr do:
24 km
Stan powietrza
PM2.5
7.10 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro