Dwa nowe dworce na trasie kolejowej Poznań - Gniezno
Od piątku podróżni mogą z nich korzystać.
A konkretnie chodzi o dworce Pobiedziska Letnisko oraz Biskupice Wielkopolskie. Budowa dworców zaczęła się na początku ubiegłego roku w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. - Są to dworce typowe, posiadające prostą i nowoczesną bryłę, w której dominantą architektoniczną jest wieża zegarowa. Składają się one z części pasażerskiej (poczekalnia, toalety) i handlowej połączonej wiatą, pod którą zlokalizowano również stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy rowerów. Oprócz nowoczesnej i minimalistycznej bryły nowych dworców, uwagę zwracają wielkopowierzchniowe przeszklenia elewacji w obrębie poczekalni i przestrzeni handlowej. Umożliwiają one maksymalne wykorzystanie światła dziennego oraz są zgodne ze współczesnymi trendami w architekturze - wyjaśniają Polskie Koleje Państwowe.
Obiekty są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością: pojawiły się tu oznakowanie w alfabecie Braille`a, ścieżki prowadzące, mapy dotykowe czy zastosowanie kontrastowej kolorystyki wnętrz, ułatwiającej orientację w przestrzeni osobom niedowidzącym. - Duży nacisk przy projektowaniu nowych budynków położono również na dostępność informacji o pociągach. Stąd oprócz tradycyjnych rozkładów jazdy, w przestrzeni Innowacyjnych Dworców Systemowych znajdziemy elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej - dodają PKP.
Nie zapomniano też o ekologii. Na dachach dworców zamontowano panele fotowoltaiczne, a lampy wyposażono w LED-owe źródła światła wyposażone w czujniki obecności. - Nad pracą wszystkich urządzeń i instalacji nadzór sprawuje system BMS (Building Management System). Jego zadaniem jest m.in. optymalizacja zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. O bezpieczeństwo budynków, ich otoczenia oraz podróżnych dbają nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.
Zmieniła się też okolica dworców. Zadbano o nową nawierzchnię, elementy małej architektury, uporządkowano zieleń. Koszt każdego z dworców to około 4,5 mln złotych. Wykonawcą było konsorcjum Heli Factor i Merx.