Reklama
Reklama

Ogromne zmiany na wildeckich ulicach. Czy jest lepiej i bezpieczniej?

fot. ZDM
fot. ZDM

Trwa poszerzanie Strefy Płatnego Parkowania. Dzięki niej osiedlowe ulice przechodzą niekiedy całkowitą metamorfozę.

Strefa Płatnego Parkowania(SPP) dla mieszkańców miasta oznacza przede wszystkim pobór opłat za postój, ZDM podkreśla, że to również duże korzyści. Wdrożenie strefy jest ściśle powiązane ze zmianami w organizacji ruchu, a te pozwalają nierzadko całkowicie odmienić wygląd ulic. Chodniki dostępne dla pieszych, parkowanie na jezdni, więcej miejsca na zieleń, uspokojony ruch i co za tym idzie, większe bezpieczeństwo. Wszystko to korzyści płynące z uruchomienia Strefy Płatnego Parkowania, co dobrze pokazuje przykład Wildy - wyjaśnia Piotr Libicki, zastępca dyrektora ZDM ds. przestrzeni publicznej.

Jak zauważają przedstawiciele ZDM na ulicach Wildy powszechnym widokiem były samochody zasłaniające przejścia dla pieszych, parkujące w obszarze skrzyżowań i zastawiające chodniki. Pomimo, że ogólne zasady ruchu drogowego zakazują takich praktyk, skala problemu była bardzo duża.

Szansę na opanowanie parkingowego chaosu na Wildzie przyniosło poszerzenie Strefy Płatnego Parkowania. Opracowany projekt stałej organizacji ruchu doprowadza sytuację w do stanu zgodnego z przepisami. Tym samym wszędzie tam, gdzie nowa organizacja ruchu już obowiązuje samochody nie zabierają miejsca pieszym, nie ograniczają widoczności przy przejściach dla pieszych i na skrzyżowaniach - tłumaczy Agata Kaniewska, rzecznik ZDM.

W kilku miejscach przestrzeń uzyskana dzięki zmianie organizacji ruchu, w tym uporządkowaniu i zmianie sposobu parkowania, pozwoliła na wprowadzenie zieleni i małej architektury. Tego rodzaju zmiany zaszły na ul. Sikorskiego. Miejsca postojowe zostały tam przeniesione na jezdnię, poszerzono misy drzew, wykonano nowe nasadzenia i zamontowano ławki. Podobna metamorfoza jeszcze w tym roku czeka ul. Umińskiego, gdzie nasadzenia zieleni będą połączone z remontem chodnika - dodaje Piotr Libicki z ZDM.

Ważną zmianą, wdrażaną w związku z poszerzeniem SPP ma być też wprowadzanie jednego kierunku ruchu na wybranych ulicach. Dzięki temu możliwe staje się zarówno przesunięcie miejsc postojowych z chodników na jezdnie, jak i zmniejszenie natężenia ruchu poprzez ograniczenie liczby przejazdów tranzytowych (czyli skrótów robionych przez kierowców przez teren osiedla). W połączeniu z objęciem części dzielnicy strefą ograniczonej prędkości "Tempo 30" i wprowadzeniem skrzyżowań równorzędnych, ruch jednokierunkowy staje się efektywnym narzędziem uspokojenia ruchu. Tym samym kolejnym wildeckim ulicom bliżej do zachodnioeuropejskich "woonerfów" niż wiecznie zatłoczonych osiedlowych arterii - dodaje rzeczniczka.

Obecnie trwa wprowadzanie zmian w organizacji ruchu na etapach 4 i 5, na jakie podzielone zostały prace przy wdrażaniu SPP na Wildzie. Oznacza to, że w niedalekiej przyszłości zasadniczą reorganizację przejdą takie miejsca jak ul. Kilińskiego i Wybickiego. Zmieni się ul. Prądzyńskiego i Fabryczna, spokojniej będzie na ul. Kosińskiego.

Przedstawiciele ZDM zapewniają, że po wdrożeniu zmian na wszystkich zaplanowanych ulicach wraz z Miejskim Inżynierem Ruchu będą obserwować wprowadzone rozwiązania. Na bazie tych obserwacji będą podejmowane ewentualne korekty na początku przyszłego roku.

Zakończenie prac na obszarze objętym Strefą Płatnego Parkowania na Wildzie planowane jest w lipcu.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Kiedy w końcu zrobi się cieplej? Mamy dobre wiadomości!
7℃
-2℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
11 km
Stan powietrza
PM2.5
9.59 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro