Reklama

Jak organizacja loterii wspiera programy lojalnościowe?

Akcje promocyjne powinny być przede wszystkim atrakcyjne dla odbiorców, by rzeczywiście mogły przynieść wymierne korzyści. Z tego względu urozmaica się je za pomocą różnych narzędzi. Wyjaśniamy, jak organizacja loterii wspiera programy lojalnościowe oraz na jakie kwestie powinni zwrócić uwagę menagerowie odpowiedzialni za takie przedsięwzięcie!

Jak organizacja loterii wspiera programy lojalnościowych?

Można wymienić cztery główne powody, które skłaniają organizatorów programów lojalnościowych do organizacji loterii dla uczestników.

Pierwszym z nich jest potrzeba wzmocnienia oddziaływania samego programu. Dobrze skonstruowana akcja bezpośrednio prowadzi do wzrostu sprzedaży. Loteria dodatkowo wzmacnia główne determinanty przyczyniające się do zysków, czyli wywołuje wzrost wartości koszyka zakupowego oraz zwiększenie częstotliwości zakupów.

Drugim powodem jest uatrakcyjnienie nagród. W programach lojalnościowych uczestnicy mogą otrzymać przedmioty lub inne korzyści o wartości do 2 tysięcy złotych brutto. (ograniczenie to wynika z kwestii podatkowych). W loterii można z kolei zaoferować o wiele atrakcyjniejsze nagrody, np. samochód, wycieczkę, drogi sprzęt elektroniczny czy nawet nieruchomość. Możliwość zdobycia tak cennych dóbr przyczynia się do tego, że wiele nowych osób dołączy do programu, a nieaktywni uczestnicy znów zainteresują się całą akcją.

Trzecią determinantą wbrew pozorom nie jest wpływ na uczestników, którzy dotychczas preferowali produkty innej marki. Programy lojalnościowe skupiają się głównie na osobach, które - jak sama nazwa wskazuje - już i tak są lojalne. Loteria jest jednak świetną metodą na ponowne nawiązanie dialogu z odbiorcami. Kiedy zdobędzie się ich uwagę ciekawym przekazem, można stworzyć warunki do dyskusji na temat całego przedsięwzięcia. Uczestnicy bardzo doceniają aktywne, interesujące akcje promocyjne, co przekłada się na pozytywną opinię o marce.

Czwarty powód jest z kolei niezwykle ważny z punktu finansowego. Organizacja loterii umożliwia likwidację rezerw bilansowych, które w sprawozdaniach są utrzymywane na wyemitowane, ale jeszcze niewymienione punkty. Uczestnicy wymieniają je na szansę wygrania, a nie gwarantowaną nagrodę, z którą wiąże się faktura kosztowa. Oznacza to, że całość można zrealizować w efektywny, ale nisko kosztowy sposób.

Jakie są rodzaje loterii i do kogo są skierowane?

Zgodnie z Ustawą o grach hazardowych, w Polsce można legalnie zorganizować cztery rodzaje loterii: promocyjną, audioteksową, fantową i pieniężną. Ostatnia jest objęta monopolem państwa, dlatego w praktyce organizatorzy mają do wyboru tylko trzy rodzaje. Najpopularniejszy jest pierwszy z nich. Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów dokument "Informacja o realizacji ustawy o grach hazardowych" z 2019 roku podaje, że w Polsce zorganizowano na podstawie zezwolenia Dyrektorów Izby Administracji Skarbowych 519 loterii - 481 loterii promocyjnych, 36 loterii audioteksowych i dwie loterie fantowe.

Programy lojalnościowe głównie wspiera się loteriami promocyjnymi, kierowanymi do osób fizycznych, które ukończyły 13. rok życia. Faktyczna grupa docelowa jest jednak określana w regulaminie samego programu, ponieważ akcje te są przeznaczone tylko dla uczestników programu. W przypadku loterii wspierających programy motywacyjne B2B, są one kierowane do pośredników handlowych. Wtedy odbiorcami są osoby fizyczne albo reprezentanci osób prawnych, dlatego można zaangażować w akcję przedsiębiorców.

Na co należy jeszcze zwrócić uwagę podczas organizacji loterii?

Organizacja loterii jest długim, skomplikowanym procesem administracyjnym. Przedsięwzięcie przygotowuje się w oparciu o zezwolenie Dyrektora właściwej Izby Administracji Skarbowej lub na podstawie zgłoszenia dostarczonego do Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego. Jednym z najważniejszych zadań na początek jest sporządzenie regulaminu oraz zdobycie bankowej gwarancji wydania nagród. Wszystko to wiąże się z przygotowaniem wielu skomplikowanych pism, które trzeba odpowiednio skonstruować i złożyć w określonym terminie. Otrzymanie zezwolenia na organizację nie jest jednak końcem całego procesu, a jego początkiem.

W kolejnych krokach należy poinformować organ wydający zezwolenie o rozpoczęciu loterii. Następnie trzeba zawiadomić o tym Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego. Później powinno się zarejestrować ewidencję wypłaconych/wydanych wygranych, czyli dokument z danymi osób, które otrzymały nagrody powyżej kwoty 2280 zł (kwoty zwolnienia podatkowego z wydawanych nagród), a także ewidencję zaświadczeń o uzyskanej wygranej.

Zamknięcie i rozliczenie loterii również wiążą się z wieloma formalnościami. 30 dni od jej zakończenia należy określić, ile oraz jakie nagrody się wydało (także wraz z zaświadczeniami o uzyskanej wygranej). Raport składa się do Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego, a następnie przygotowuje się ewidencję zamknięcia, którą trzeba przedstawić niezwłocznie po zakończeniu roku kalendarzowego.

Wszystkie te kwestie, a także wiele innych spraw związanych z organizacją oraz prowadzeniem loterii, są szczególnie kłopotliwe dla organizatorów nieposiadających doświadczenia w tej materii. Z tego względu najrozsądniej jest skorzystać ze wsparcia doświadczonych specjalistów takich jak firma i360 Sp. z o.o., który od lat przeprowadzają takie akcje. W ten sposób urozmaici się swój program, przyciągnie więcej uczestników oraz osiągnie wymierne korzyści.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

9℃
2℃
Poziom opadów:
0.2 mm
Wiatr do:
15 km
Stan powietrza
PM2.5
23.89 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro