Poznańska firma z karą od UOKiK za opóźnienia w płatnościach dla kontrahentów
Chodzi o firmę logistyczną.
Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zatory płatnicze to problem, z którym mierzy się wielu przedsiębiorców w naszym kraju. - Skala zagrożenia zatorami płatniczymi na poziomie makro jest silnie powiązana z koniunkturą i nastrojami gospodarczymi uczestników rynku. W okresie spowolnienia czy też niepewności gospodarczej są one bardzo dotkliwe dla mniejszych przedsiębiorców - zwiększają koszty działalności, utrudniają utrzymanie stabilności finansowej lub wręcz uniemożliwiają rozwój firmy - zaznacza UOKiK.
Szczególnie w pandemii istotne jest, by walczyć z opóźnieniami w zapłacie wynagrodzenia kontrahentom. - W 2020, czyli pierwszym roku obowiązywania ustawy o zatorach płatniczych, wszcząłem 100 postępowań dotyczących największych dłużników. Właśnie wydałem pierwsze cztery decyzje, w których nałożyłem kary na dwie spółki. W dwóch innych przypadkach postępowanie wykazało występowanie zatorów, jednak decyzje nie zawierają sankcji finansowych wobec spełnienia ustawowych warunków obligatoryjnego odstąpienia od nałożenia kary - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
W toku postępowania przeanalizowano 80 tysięcy faktur sprawdzanych spółek. Zajęło to wiele miesięcy. Pod uwagę brano rozliczenia za okres luty - kwiecień 2020.
Jedną z dwóch ukaranych firm jest poznańska Locotranssped, która zajmuje się drogowym transportem towarów. - Przeprowadzone postępowanie wykazało, że w okresie od lutego do kwietnia 2020 r. zalegała z płatnościami lub regulowała je z opóźnieniem na łączną kwotę prawie 24,5 mln zł. Liczba kontrahentów, którym spółka płaciła po terminie wyniosła ponad 3,5 tys. Kontrahentami, którzy otrzymali zapłatę po terminie byli w dużej mierze polscy przewoźnicy - często osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, a więc przedsiębiorcy o słabszej pozycji rynkowej niż Locotranssped - wyjaśnia UOKiK. Na firmę nałożono karę w wysokości nieco ponad 44 tysięcy złotych.
Wyższą karę, prawie 430 tysięcy złotych, nałożono na spółkę Havi Logistics z polską siedzibą w Warszawie. - Postępowanie wykazało, że od lutego do kwietnia 2020 r. przedsiębiorca nie zapłacił lub uregulował z opóźnieniem zaległości wynoszące łącznie ponad 155 mln zł. Liczba faktur VAT dokumentujących dostawę towarów i usług, za które spółka we wskazanym okresie zapłaciła z opóźnieniem wyniosła 4597 - dodaje.
- Wysokości kar zostały obliczone według dokładnego wzoru wskazanego w ustawie. Nasze działanie, podobnie jak sankcje finansowe, mają dyscyplinować przedsiębiorców do zapłaty kontrahentom zaległych zobowiązań, a przede wszystkim - do zmiany przyszłych praktyk płatniczych. Przypominam, że jeśli ukarany już wcześniej przedsiębiorca ponownie dopuszcza się nadmiernych opóźnień, to grozi mu kara wyższa o 50 proc. - tłumaczy prezes UOKiK.
Ukarane firmy mogą zgodzić się z decyzją UOKiK, poprosić o ponowne rozpatrzenie sprawy lub wnieść skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.