Kolejny wielkopolski dworzec kolejowy odzyska dawny blask
Właśnie podpisano umowę z firmą, która zajmie się modernizacją dworca PKP w Zbąszyniu.
Zbąszyń to istotny przystanek na trasie z Poznania do Zielonej Góry czy dalej - do Berlina. Od lat dworzec, choć duży, jest w opłakanym stanie. - Budynek został wzniesiony w 1929 roku według projektu architekta Adolfa Pillera w stylu modernistycznym. Konieczność budowy nowego, większego dworca w dwudziestoleciu międzywojennym była spowodowana zmianą granic po I wojnie światowej i odrodzeniem państwa polskiego, w wyniku których Zbąszyń stał się miastem granicznym z Republiką Weimarską - informują Polskie Koleje Państwowe.
PKP właśnie podpisały umowę z poznańską firmą Agrobex, która przeprowadzi modernizację obiektu. - Zakres prac obejmuje renowację elewacji budynku wraz z detalami architektonicznymi, w tym godłem Polski znajdującym się od strony peronów na około 25-metrowej wieży dworca. Częściowej wymianie i renowacji zostanie poddana również stolarka okienna i drzwiowa. Całość bryły budynku podświetli nowa iluminacja podkreślająca walory architektoniczne budynku. Podczas inwestycji zostanie również wykonanych wiele prac konstrukcyjnych poprawiających stan techniczny budynku - dodają.
Zmieni się także środek. Pasażerowie będą tu mieć do dyspozycji duży hol w centralnej części budynku. Znajdą się tu poczekalnia, kasy, toalety. - Pozostałą przestrzeń zajmą lokale komercyjne oraz powierzchnie, które zagospodaruje samorząd lokalny. Przewidziano również specjalne pomieszczenie przeznaczone do pozostawienia rowerów, z wejściem od strony peronów. Umiejscowienie zadaszonej przestrzeni na rowery wewnątrz budynku dworca to oryginalne, niewykorzystywane dotychczas w ramach programu inwestycyjnego PKP S.A. rozwiązanie.
Będą tu rozwiązania dla osób z niepełnosprawnościami, energooszczędne oświetlenie, monitoring czy system sygnalizacji włamania i napadu. Przy dworcu pojawi się nowa zieleń, mała architektura, a znikną pawilony garażowe.
Nie jest to jedyny dworzec w Wielkopolsce, który zyska nowy wygląd. - Obecnie, poza Zbąszyniem, prace budowlane są prowadzone przy modernizacji siedmiu budynków stacyjnych w tym województwie, czyli dworcach - Trzemeszno, Pobiedziska, Pobiedziska Letnisko, Kobylnica, Biskupice Wielkopolskie, Palędzie i Nowy Tomyśl - mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Wszystkie prace w Zbąszyniu mają się zakończyć w połowie 2023 roku. Koszt inwestycji to prawie 26,5 mln złotych brutto.